Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Upplysande om ett fascinerande konstnärskap

”Jag lever, jag lever”, hälsar Carl Johan De Geer genom pressansvarig inför visningen av ”CJDG”. Det är kanske tur det, filmen är gjord på ett vis som bara de som är borta brukar hedras med.

Barnprogrammet ”Tårtan” bedömdes först som skräp, berättar Carl Johan De Geer i filmen ”CJDG”, men sedan blev det ett kultprogram med starka försvarare. 
Foto: Folkets bio

Barnprogrammet ”Tårtan” bedömdes först som skräp, berättar Carl Johan De Geer i filmen ”CJDG”, men sedan blev det ett kultprogram med starka försvarare. Foto: Folkets bio

Foto:

Film2014-12-12 05:36
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Filmaren Kersti Grunditz Brennans film påbörjas inför en utställning i Los Angeles, dit Carl Johan De Geer reser med sin dotter Nina. Hon ifrågasätter tavlan ”Fantomen i Skanör”, där Fantomen smiskar kvinnor. Hon nämner också hans ”vackra fruar” men någon djupare insikt i konstnärens privatliv bjuds det inte på. Inga kritiska röster heller.

I stället blir det kronologi, viktiga ”hädiska” verk och analys av hans skapande. Vi får också hänga med när ”Solsidan” spelar in scener i Carl Johan De Geers ateljé. Två olika universum möts och konstnären avslutar med att tacka Felix Herngren med repliken ”Mitt barnbarn älskar ’Solsidan’. Hon är fyra år”. Det är roligt.

För dem som har följt Carl Johan De Geers egna självbiografiska skildringar, som boken ”Med kameran som tröst del 1” och filmen ”Med kameran som tröst del 2” är det kanske inga större överraskningar som bjuds här.

Men för en yngre generation som kanske missat ”Tårtan”, ett av svensk tv-historias förmodligen märkligaste barnprogram, blir ”CJDG” en upplysande, roande och sympatisk insikt i ett fascinerande konstnärsskap.

Det är inte bara hustrun Marianne Lindberg De Geers närvaro som kopplar ihop den här filmen med ”Tusen bitar”, filmen om hennes ex Björn Afzelius som kom tidigare i höstas. Båda visar hur otrygghet i barndomen skapar svåra sår. Och berörande konst.

Journalisten Dan Josefsson får knyta ihop säcken och konstatera att friherren som gjorde en medveten klassresa nedåt i själva verket på ett i grunden borgerligt vis behandlat sin egen uppväxt i allt han gjort. ”Det är lite rörande när man förstår det”, säger Josefsson. Det är bara att hålla med. (TT)

Film

CJDG

Cnema

Medverkande: Carl Johan De Geer, Marianne Lindberg De Geer, Marie-Louise Ekman med flera

Regi: Kersti Grunditz Brennan

Betyg:+ + +