Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Till stor del mäktigt

”Thelma” kanske inte är Joachim Triers starkaste film men regissören utvecklar sitt filmskapande. Resultatet är till stor del mäktigt.

Förälskad. När Thelma börjar plugga på universitetet blir hon förälskad i Anja, vilket verkar sätta oanade krafter i rörelse.

Förälskad. När Thelma börjar plugga på universitetet blir hon förälskad i Anja, vilket verkar sätta oanade krafter i rörelse.

Foto: Fotograf saknas!

Film2017-11-17 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att skrämmas är egentligen ganska enkelt. Därför är befrielsen stor att Joachim Trier inte valt något sådant syfte som mål när han nu nuddar vid genren. Istället försöker han skapa intresse kring sin karaktär Thelma. Den ödesmättade, obehagliga stämningen finns inte där bara för att. ”Thelma” blir på så sätt mycket mer intressant än filmer inom just skräckgenren. Det finns många exempel på verk som börjat lika intressant, ”A Cure For Wellness”, för att sedan totalt tappa greppet in i en skrattretande värld. ”Thelma” sjuder, vet när det är dags att växla upp och växla ner.

Inledningsscenen är i vinterskogen. Far och liten flicka är ute på jakt. De skymtar en ren som fadern riktar sitt vapen mot. Dottern ser inte det men fadern vänder sedan geväret mot hennes bakhuvud. En uppskakande scen som tidigt sätter ribban, även om förklaringen kommer senare. Framåt ungefär 15 år och Thelma har börjat på universitet. Greppet föräldrarna har om henne består även från annan ort. Hon är osäker och saknar vänner. Hennes strikt religiösa uppväxt ger henne en större känsla av alienation. En dag får hon något som liknar ett epileptiskt anfall. Anja som sitter bredvid henne när det händer öppnar upp sig för Thelma. Vänskap uppstår och fler risker för syndigt beteende. Thelma testar bit för bit men är enormt tyngd av kristen skuld. Ingenting förenklas av att hon utvecklar romantiska känslor för Anja.

Känslan av mystik och spänning sitter i länge. Relationen mellan Thelma och föräldrarna fascinerar. Fadern verkar både diabolisk och änglalik i olika situationer. Thelmas mamma Unni en osäker sidospelare. Känslan av någon form av hot finns där konstant. Trots allt började filmen med en förälder som övervägde att skjuta sitt eget barn till döds.

Joachim Trier är mest känd för sina norska filmer ”Repris” och ”Oslo, 31 augusti”. Senast gjorde han amerikanska ”Louder Than Bombs”. En film som förtjänade bättre kritik än den fick. Nu när han återvänt till Norge försöker Trier utveckla sig själv. ”Thelma” är hans stilistiskt mest avancerade film där fotot är en betydande ingrediens. För första gången är också fokuset på kvinnor jämfört med tidigare.

Den osäkerhet som Joachim Trier skapar kring händelseförloppet gör filmen ännu mer spännande ju längre tiden går. Upplösningen ger möjlighet till olika tolkningar. Trier har inte helt lämnat sin historia i händerna på publiken men sår ett frö till eftertanke. Vad hände i slutet? Vad var verkligt och vad fanns i ett traumatiserat sinne?

Film

Thelma

Cnema

Regi: Joachim Trier

I rollerna: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen m fl.

Betyg: * * * *

Film

Läs mer om