Livet går fort, nutiden är gräslig och konsten och verkligheten ligger i en ormgrop och metabefruktar sig. Till en början verkar premissen i Olivier Assayas nya kvinnodominerade film nästan löjligt välbekant. ”Birdman” och ”Maps to the stars” är exempel på nygjorda filmer som behandlar showbiz och livet och hur de korsbefruktar varandra. Men hoppa inte över ”Moln över Sils Maria” för det, det är en enormt välspelad och roligt småklurig film.
Det handlar om skådespelaren Maria Enders (Juliette Binoche) som för tjugo år sedan slog igenom i rollen som den unga och utmanande Sigrid i pjäsen och senare filmen ”Maloja snake”. Sigrid förförde och utnyttjade den äldre, olyckliga Helena, som till slut tar livet av sig när Sigrid lämnar henne. Nu blir Maria Enders erbjuden att göra rollen som Helena i en ny uppsättning. Hennes personliga assistent Val (Kristen Stewart) fungerar som en extremt effektiv hjälpreda. Då de repeterar replikerna till pjäsen suddas gränsen mellan fiktion och verklighet nästan omärkligt ut.
Kristen Stewart är fenomenal och samspelet mellan henne och den alltid stabila Binoche är filmens största behållning. Scenen då de går på casino, dricker öl och analyserar respektive hånar en superhjälterulle de precis har sett är enormt rolig.
I den väldigt rika handlingen finns också den unga internetskandal-stjärnan Jo-Ann (Chloë Grace Moretz), som ska spela Maria Enders gamla roll. Krocken kan inte göras tydligare än när den vulgära paparazzo-samtiden tar sig in i Maria Enders känsliga konstnärsinre.
Till skillnad från kollegorna Alejandro González Iñárritu och David Cronenberg har Olivier Assayas ett mer sympatiskt sikte inställt på sina skådespelare. Han verkar gilla dem, vilket gör filmen både lite för lång och lätt otillfredsställande i slutet. Den är också smartare och, visar det sig, växer mer i efterhand. (TT)