Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sevärt drama om kämpande författare

Möte. Simone de Beauvoir möter den kämpande författaren Violette Leduc och uppmuntrar henne att fortsätta skriva om för efterkrigstiden känsliga ämnen som kvinnlig sexualitet och abort. 
Fotograf: Folkets bio

Möte. Simone de Beauvoir möter den kämpande författaren Violette Leduc och uppmuntrar henne att fortsätta skriva om för efterkrigstiden känsliga ämnen som kvinnlig sexualitet och abort. Fotograf: Folkets bio

Foto: Folkets bio

Film2015-01-16 00:43
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Det går inte att vara vän med Violette, det vet du”, säger Simone de Beauvoir och det är lätt att förstå vad hon menar. Violette Leduc är en överkänslig typ vars brist på självkänsla och tuffa barndom som oäkting kring förra sekelskiftet gör henne till en känslomässig krutdurk och en ganska hopplös person i många sociala sammanhang. Men hon är en överlevare och hon har talang för att skriva. Och Simone de Beauvoir ser potentialen och stöttar henne.

I den här biografiska historien får vi möta en något mindre känd författare i kretsen kring just de Beauvoir, Sartre, Camus och Jean Genet, nyckelpersoner i efterkrigstidens intelligentia i Paris.

Det är värt att applådera att Martin Provost (”Séraphine”) fortsätter att lyfta fram kvinnliga konstnärsskap. Speciellt ett så kantigt och för sin tid så provocerande som Violette Leducs. Hon skrev om kvinnlig sexualitet på ett sätt som ingen tidigare gjort, om sina lesbiska erfarenheter, om en abort och blev därför censurerad och, till en början, ignorerad. Det är naturligtvis hårt för den kämpande Violette att ständigt se sig i underläge jämfört kanske framförallt med Simone de Beauvoir, som hon också är utsiktslös förälskad i. ”Jag gör mina kärlekar till bödlar”, skriver Violette Leduc, vilket insiktsfullt speglar de hopplösa utsikter som alla hennes förhållanden har.

Emmanuelle Devos är utmärkt som den narcissistiska, rätt jobbiga men ändå rörande författaren, som överlever kriget genom att köpa och sälja matvaror på den svarta marknaden.

”Violette” är sevärd men man kan verkligen ifrågasätta en del val som Provost gjort. Han redovisar exempelvis mycket noggrant hur det gås upp och ned i de parisiska trapphusen men avstår från att visa känslomässiga smärtpunkter i Violettes liv. Dessutom är filmen är för lång, två timmar och nitton minuter är att ta i, för vilken historia som helst.

Film

Violette

Regi: Martin Provost

I rollerna: Emmanuelle Devos, Sandrine Kiberlain, Olivier Gourmet med flera

Betyg: * * *