Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Knastertorrt drama

Den romantiske poeten Heinrich von Kleist försöker skapa en självmordspakt i denna torrt absurda lilla pärla för arthouse-publiken. Filmen briljerar i stil men stundtals blir den lika stel som samhället den skildrar.

Stramt. Det stela borgerskapet skildras inte särskilt sympatiskt i Jessica Hausners "Amour fou".

Stramt. Det stela borgerskapet skildras inte särskilt sympatiskt i Jessica Hausners "Amour fou".

Foto:

Film2015-09-12 13:05
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en serie elegant strama tablåer skildrar den österrikiska regissören Jessica Hausner (”Miraklet i Lourdes”) ett till synes stillsamt preussiskt borgerskap i början av 1800-talet. Det musiceras, dricks te och pratas förfärat om de nya franska revolutionära idéerna om frihet för alla. Huvudpersonen är den mycket passiva Henrietta Vogel, gift med en torr skattetjänsteman. Hon är blek, på gränsen till transparent, och uttrycker med eftertryck att hon är mycket nöjd med att tillhöra sin make.

Det är ingen slump att Jessica Hausners husgud är surrealisten Luis Buñuel, som häcklade det instängda borgerskapet på sin tid. Livet för den här samhällsklassen 1811 är i hennes händer så stelt att det nästan blir obekvämt att titta in de dockskåpslika scenerierna där ingen säger vad de menar eller verkar mena vad de säger.

In kommer den dödslängtande poeten Heinrich von Kleist (det här dramat bygger på en sann händelse) och förkunnar nollställt precis hur meningslöst alltihop är och det är inte utan att man håller med honom. Förutom sin svårt molokna uppsyn satsar poeten också hårt på sin morbida raggningstaktik. Provocerande nog kan han inte tänka sig att avsluta sitt liv på egen hand. Han vill ta med sig en kvinna in i döden och svingar runt tankar och ideal om den äkta kärleken, som ska övervinna allt. En ”amour fou” alltså. Till slut lyckas han få med sig den plötsligt eventuellt dödssjuka och aningslösa Henrietta Vogel på dödståget.

Tja, det blir inte så särskilt mycket till passionerade utspel och nattliga bravader. Det är inte den typen av film, titeln dryper av ironi. ”Amour fou” är ett stycke mycket egensinnigt filmskapande som precist och med en underligt tragikomisk stil inte precis förför publiken men ändå håller den konstant nyfiken. (TT)

Drama

Drama

Amour fou

Cnema

Regi: Jessica Hausner

I rollerna: Birte Schnoeink, Christian Friedel, Stephan Grossman med flera

Betyg: + + +