Felfokus med Will Smith

Desperat försök att chocka publiken leder till – likgiltighet. När Will Smiths karriär sammanfattas kommer inte fokus ligga på ”Focus”.

Film2015-03-11 01:09

När Will Smith var 22 år gammal var han stor stjärna i sin egen sitcom ”Fresh Prince i Bel Air”. Då föddes­ Margot Robbie i Australien. Året var 1990. 2015 spelar de ett av-och-på-par på film och illustrerar ett stort patriarkalt, gubbsjukt problem i Hollywood. 50-åriga­ män och 20-åriga kvinnor paras ihop utan att det i manus framgår annat än att parningen är fullkomligt naturlig. Okej, Will Smith ser inte ut som ­genomsnittlige medel­åldersmannen. Han är där­emot känd och därmed vet vi om hans ålder.

Om det problemet hade varit enda bekymret med ”Focus” skulle jag kunna acceptera­ läget. Så enkelt kommer vi inte undan. Början är intressant. Amatörtjuven Jess träffar svindlarlegenden Nicky, som tar in henne i sitt team och lär upp henne. Initialt i filmen finns en del spännande och roliga scener, exempelvis en som insinuerar Nickys stora problem med spelmissbruk. Sedan hackar filmteamet upp berättelsen som känns snarare som tre i en. Vid varje uppbrott tappar historien något, kalla det fokus. ­

Regissörerna Ficarra och ­Requa har lagt stor möda på överrasknings­momen­ten. Snart har de dock ­lurat sig själva och glömt av sin ursprungliga­ destination och sitt syfte. Till slut är enda viljan att chocka ­publiken. Men den som ­tittar känner i stället lik­giltighet. Resultatet: svag version av ”Ocean’s Eleven”.

Will Smith gör ingen minnes-­värd insats. Margot­ Robbie­ befäster sin status som Holly­woods bombnedslag med en osofistikerad sida men även hon har gjort bättre ifrån sig i andra produktioner. Du kan hålla hur mycket fokus du vill på ”Focus” men du blir svindlad ändå, på dina biopengar.