Jim Terrier (Sean Penn) jobbar med säkerhet i Kongo-Kinshasa. Men bara som täckmantel, för han är egentligen yrkesmördare och deltar som prickskytt i en grupp som utför ett beställningsmord på gruvministern. Konsekvenserna blir ett blodbad. Terrier tvingas abrupt lämna landet. Han överger kärleken, den ovetande välgörenhetsarbetaren Annie, i kompanjonen Felix (Javier Bardems) eventuellt alltför varma händer.
Åtta år senare ägnar sig Terrier åt att sona sina synder med biståndsarbete. Men det förflutna kommer i kapp och någon försöker döda honom. Han avvärjer attacken som den elitutbildade slagskämpe han är och söker upp sina kompanjoner från förr. De har numera kommit upp sig. Det står klart att de alla, även hans gamla kärlek Annie (Jasmine Trinca), som nu är (eh, spoiler) Felix fru, svävar i fara.
”The gunman” är en B-film i lyxförpackning i genren som humoristiskt kallas geri-action, där åldrande skådespelare får spela heroiska våldsmän. Okej för det, men det blir ofrivilligt komiskt när Sean Penns fysik sätts i fokus i scen efter scen. I denna film har han anmärkningsvärt väldefinierade muskler. I en scen vindsurfar han. Varför? Man vet inte riktigt men han syns barbröstad. Han är fortfarande och som alltid den gode aktören, men frågan är om det skrala manuset blir hjälpt eller stjälpt av Jim Terriers själsliga lidande. När gravt överspelande Bardem går från mysig kamrat till utflippad, svartsjuk suput som suktar efter Terriers fjälla, som i som i sin tur mest gråter eller är apatisk, håller det inte längre.
I finalen korsklipper ”Taken”– regissören Pierre Morel mellan en döende tjur på en tjurfäktningsarena och en stapplande Penn vars rollfigur drabbats av skallskador. Det säger allt. (TT)