Vid första anblicken är ”Räkna med naturen” en inspirerande bok med pigga och glada bilder som går ut på att använda matematik ute i naturen. På hösten kan man leka uteplockepinn med pinnar och på vintern kan man bygga en snögubbe som flyttas in i klassrummet så alla ser hur lång tid det tar för den att smälta. Men en sådan övning känns mest som en skrivbordsprodukt – man ser ju framför sig hur en pöl bildas i klassrummet. Andra övningar känns enahanda då flera går ut på att lära sig ordningstal. Det är också lite oklart om boken vänder sig till barn eller pedagoger.
För de pedagoger i förskolan som vill arbeta med matematik rekommenderas istället Britt-Marie Anderssons och Susanne Kowalskis ”Så mattefrön” (Bonnier utbildning, 2010). I boken delar de med sig av sina erfarenheter från många års arbete på förskolan Örtagården i Skarphagen och berättar hur de har gått tillväga för att göra matematiken synlig. De ger en rad konkreta förslag på övningar att använda i skogen, inomhus eller med musik. På fruktstunden får barnen exempelvis säga vilken storlek de vill ha och frukten delas i halvor, fjärdedelar och åttondelar för att öka förståelsen för begreppen. Boken upplevs generös på tips och råd kring hur man kan använda matematik i alla tänkbara vardagssituationer, och som läsare imponeras man även av det urpedagogiska förhållningssättet.