Film
Woman Of The Hour
Cnema/Filmstaden
Regi: Anna Kendrick
I rollerna: Anna Kendrick, Daniel Zovatto, Nicolette Robinsin, Tony Hale, Autumn Best m fl.
Betyg: 3.5
Så obehaglig som Rodney Alcala verkar i Daniel Zovattos skepnad i filmen ”Woman Of The Hour” är det ingenting mot den verkliga Alcalas törst efter mord och våldtäkt. I princip hela hans liv innan han åkte fast präglades av grova och obehagliga brott mot kvinnor och flickor i alla möjliga åldrar. Filmens styrka är att olusten fördelas vidare, det är ett helt system av nonchalans av kvinnor som möjliggjorde för honom att mörda kvinna efter kvinna. Det fanns nämligen de som pekade ut och anmälde honom men dessa vittnesmål togs inte på allvar. När han deltog i programmet var han redan dömd för sexuella trakasserier. Han till och med lyckades ta liv när han var fri mot borgen i väntan på rättegång.
Det är 70-tal och ute i det fria i Wyoming lyssnar Rodney på en ung kvinna medan han fotograferar henne. Hon känner sorg över att ha blivit lämnad av den hon trodde var hennes livs kärlek. När hon börjat känna sig trygg tar han stryptag på henne. När den unga kvinnan är medvetslös ger han mun-mot-mun-metoden för att återväcka henne, för att sedan återigen strypa henne. Utan tvetydighet placerar berättelsen in hans antisociala personlighetsstörning i centrum. I Los Angeles finns Sheryl vars dröm är att få skådespela. Det går trögt, hon anstränger sig och män i auditionstolar väljer bort henne. Till slut tackar hon ja till att delta i programmet ”The Dating Game”, för att bli sedd. Som hon själv säger, Sally Field var med och henne gick det bra för. Ett program där Rodney är en av de män hon ska välja mellan.
”Woman Of The Hour” är både spännande och driver ett tydligt budskap. I många fall är kvinnor i underläge, tvingar sig själva att acceptera beteenden från män för att inte skapa dålig stämning och blir inte trodda när de väl försöker göra något åt sin situation. Dessa två dimensioner koordineras väldigt väl så att filmen varken är en ren underhållningsinsats eller plakatpolitik. I vissa scener kan viss övertydlighet skönjas men för det mesta gestaltas situationer trovärdigt. Att se Anna Kendricks debutfilm är som att med vilje gå in i obehagets kammare. Både Zovatto och Kendrick gör realistiska insatser som sina föregångare. Poängen går in i märgen.