Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vackert och skrämmande – dystopin är överhängande

Personlig förgrund och historia i bakgrunden.

Ur filmen Fabian - Berättelsen om en moralist.

Ur filmen Fabian - Berättelsen om en moralist.

Foto: Lupa Film/Hanno Lentz

Recension2022-05-19 14:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Fabian - Berättelsen om en moralist
Cnema
Regi: Dominik Graf
I rollerna: Tom Schilling, Saskia Rosendahl, Albrecht Schuch m fl 
Betyg: 4

Nuförtiden är filmer i genomsnitt längre än förr. Bland annat beror det på digitaliseringen som gör att regissörer inte behöver förhålla sig till filmrullar. Alltså är klippningen endast begränsad av smak. Ändå är 176 minuter ovanligt lång. Längden kanske är störta avbräcket med "Fabian - Berättelsen om en moralist". Vilket inte kan klassas som särskilt stort problem eftersom Dominik Graf ändå håller sig ifrån upprepningar eller för långa episoder av stiltje. Men trots allt hade den kunnat klippas något mer tajt.

En nutida tunnelbanestation i Berlin och kameran leder upp på markplan där vi är i 1930-talets Tyskland. Snart hamnar vi på någon form av klubb där röran och skakiga kamerabilder blandas med burlesk framträdande. Ingenting är klart men plötsligt lättar dimman och en historia tar form. Dr Jakob Fabian är en aspirerande författare som arbetar med reklam på ett företag som tillverkar cigaretter. Arbetet verkar inte uppfylla honom särskilt men i mellankrigstidens Tyskland är det ändå tacksamt att ha ett jobb. Hans vän Labude kommer från en välbärgad bakgrund men är socialist och frigjord. När de är ute en kväll träffar Fabian (som alla kallar honom) Cornelia. Kärleken är omedelbar och det visar sig att de redan är grannar. Smekmånadsfasen bryts abrupt när Cornelia får ett erbjudande som kan ge henne en skådespelarkarriär, men erbjudandet kan krackelera hela deras fundament. Tilltagande nazism finns i varje hörn. Medan förgrunden behandlar kärlekshistorien och finns andra världskriget lurpassande i bakgrunden. Det är så skickligt gjort att nutiden känns ständigt närvarande. Som tittare kan du tänka dig att den ökade nedrustning av demokrati i världen år 2022 är en spegling av 1930-talet. Dystopin är överhängande men rollfigurerna vet ännu inte om det. Dystopin kanske hänger över oss men vi vet ännu inte. Filmen är så ofantligt vacker men också fasansfull. 

Filmer som på olika sätt försöker visa oss att om vi inte aktar oss hamnar vi bakåt i historien är inte unika. Graf har dock gjort ett gediget arbete med att skapa sammanvägda känslan bit för bit, kloss för kloss. På vissa sätt blir skildringen mer skrämmande eftersom antydningarna av vad som komma skall blandas med en relativ frihet. Det goda och onda står sida vid sida att jämföras.