Film
Murina
Cnema
Regi: Antoneta Alamat Kusijanovic
I rollerna: Gracija Filipovic, Leon Lucev, Danica Curcic, Cliff Curtis m fl
Betyg: 3.5
"Murina" rör sig i ett ölandskap av drömmar och mardrömmar. Adriatiska havet blir osannolikt naturskönt i Hélène Louvarts maffiga foto. Havets smäktande klarhet glittrar i horisonten medan kontroll utövas på land. Scenografin talar sitt tydliga språk, under allt det vackra finns ett fängelse. Allt från just naturen till tonårstjejens metallicblåa badräkt till vinden i håret har en tilldragelse som uppmuntrar tittaren att hålla fast blicken. Diskret emotionell spänning driver historien framåt.
Julija bor på en kroatisk ö med sina föräldrar Ante och Nela. Både mor och dotter upplever ett stadigt förtryck men medan Nela förlikat sig med pressen går Julija med huvudet högt. Med små medel protesterar hon. Kontrollen som Ante utövar är heller inte alltid övertydlig men den är ständigt där, exempelvis i kvinnornas val av kläder. Familjevännen Javi är på väg, Ante är eld och lågor. Inte endast på grund av att de inte har setts på länge utan för att han när hopp om att Javi ska köpa mark av honom. Främlingens ankomst skakar om livet för familjen. Javi har varit, kanske fortfarande är, kär i Nela. Han smickrar även dottern friskt. Ante måste låta flirtandet pågå om han inte vill skrämma iväg sin gäst, vilket han inte vill på grund av affären. Samtidigt är hans manlighet riktigt skör så utmaningen blir stor.
En stor attraktion hos "Murina" är löftet om att något är på väg att hända. Levererar den fullt ut? Kanske inte men manuset har fångat finkornighet i vad det är att vara ofri och styrd. Metaforerna är eventuellt lite övertydliga. Paralleller mellan havet och fadern alldeles för givna. Samtidigt är dynamiken mellan rollfigurerna av mer spännande art. Det är inte via dialog i första hand som filmen talar till tittaren utan via detaljer i helheten. I amerikanska händer hade berättelsen haft fler öppna och eldiga konfrontationer. Alamat Kusijanovic lägger allt på bristningsgränsen utan att släppa loss demonerna för ofta. Skådespeleriet präglas av ett skickligt sätt att visa kaos under ytan. Hos Julija och Nela sjuder en underton av hopplöshet skapad av ha blivit trängda under lång tid. Gracija Filipovic och Danica Curcic spelar dotter och mor med säkerhet. Leon Lucev bär den nutida maskulina paniken med bravur.