Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spännande och nyanserad från start till slut

Ovanligt spännande historia mitt i komplicerade relationer och lagar.

I ”Yalda – förlåtelsens natt” måste 22-åriga Maryam argumentera för sitt liv i ett tv-program.

I ”Yalda – förlåtelsens natt” måste 22-åriga Maryam argumentera för sitt liv i ett tv-program.

Foto: Folkets bio/pressbild

Recension2020-11-06 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Yalda Förlåtelsens natt
Cnema 
Regi: Massoud Bakhshi
I rollerna: Sadaf Asgari, Behnaz Jafari, Fereshteh Sadre Orafaiy, Babak Karimi, Faghiheh Soltani, Arman Darvish, Fourgh Ghajabagli, Fereshteh Hosseini m fl.
Betyg: 4

Fotot är både nedtonat och kontrastrikt. En dyster svärta kontrasteras av tv-studioljus med spotlight och glittrig inredning. Det mesta i "Yalda - Förlåtelsens natt" är maximerad för att greppa tag om tittaren från start till slut. Explicit och implicit ligger ett tjockt lager av samhällets olika utmaningar i den här historien där en anhörig ska bestämma om förövaren får överleva eller inte. Religiösa styrningen av Iran penetrerar livets alla delar vilket filmen framhäver på ett diskret sätt.

Maryam har fällts för mord på sin äldre, tillfälliga make Nasser och fått dödsstraff. Nu har hon chansen att slippa domen om Nassers enda barn Mona förlåter henne. I Iran finns dödsstraff men också en juridisk möjlighet för anhöriga att benåda den som tagit deras anhörigs liv. Sedan flera år tillbaka finns ett tv-program i Iran som exploaterar den processen genom att göra reality-tv av den. "Yalda - Förlåtelsens natt" har använt det programmet som inspiration för sin historia. Alltså ska Mona fatta beslutet i direktsänd tv. Mona och Maryam är skarpt kontrasterande personer som synbart rör sig i olika klasser. Programmet brukar fokusera på att en undergiven anklagad ber om sin frihet. Maryam däremot använder tillfället för att bedyra sin oskuld. Samtidigt medger hon sin skuld i att låta Nasser ligga kvar medan livet lämnade honom istället för att ringa ambulansen. Det är ofta en nyanserad historia som inte låter tittaren dra skarpa gränser mellan gott och ont. Dessutom väljer regissören att inte fördjupa sig i vilket som är sanningen. Ett val som positionerar filmens fokus på relationerna och vad de säger om samhället.

Bakhshi blandar melodrama med stramt drama på ett effektivt sätt. Medan rollfiguren Maryam är i främsta blickfånget handlar filmen i mångt och mycket om Mona, spelad av en utmärkt Behnaz Jafari. Att balansera det externa lugnet med ett raseri inombords är krävande men Jafari får det att se enkelt ut. Extra starkt blir de i de två scener där hon får explodera i sin ilska.

"Yalda - Förlåtelsens natt" är en rapp, välskriven och bitande i sin spänning. Inte av samma kaliber som Asghar Farhadis bästa men inom samma område av komplex verklighet.