Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Seriemördarhistoria med många lager

Ali Abbasi lämnar det högst fiktionella från "Gräns" och går in i en mörk, verklighetsbaserad historia.

Zar Amir-Ebrahimi som journalisten Rahimi.

Zar Amir-Ebrahimi som journalisten Rahimi.

Foto: Nadim Carlsen

Recension2023-01-23 14:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Holy Spider
Cnema
Regi: Ali Abbasi
I rollerna: Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi, Sina Parvaneh, Sara Fazilat, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Alice Rahimi, Mesbah Taleb m fl 
Betyg: 4

Iranska lagar gör att iranska filmer alltid har en del detaljer som inte är särskilt trovärdiga. Innanför landets gränser har i princip alla koll på dessa detaljer men utanför kanske någon på riktigt tror att en kvinna inom sitt eget hem går omkring beslöjad, att familjemedlemmar av motsatt kön aldrig tar på varandra och så vidare. Ali Abbasi ansökte om att få spela in "Holy Spider" i sitt hemland (vilket aldrig hade klarat censuren ändå, i sitt nuvarande skick) men bristen på svar gjorde att han valde Jordanien för att skapa Mashad. Det i sin tur leder till en långt mer realistisk skildring av ett iranskt liv. Exempelvis i sådana detaljer som att kvinnor i regel tar av sig sin sjal så fort de kommer in innanför privata dörrar.

"Holy Spider" bygger på den sanna historien om Saeed Hanaei som 2001 mördade 16 prostituerade kvinnor i Mashad, Irans andra största stad med dryga fyra miljoner invånare. Mashad har också en shiamuslimsk helgedom som troende åker till på pilgrimsfärd. Hanaei påstod sig göra Guds verk i att rena gatorna från moraliskt förfall. Han fick också en del stöd inledningsvis. I filmen heter Saeed Azimi i efternamn. Mycket är likt den verkliga berättelsen men den kvinnliga journalisten i huvudroll fanns inte. Abbasi har valt att inte göra en seriemördarspänningsfilm där vi inte vet vem som utför döden. Tidigt i filmen får vi följa två perspektiv: hans liv med familjen och journalisten Rahimis jakt på mördaren. Det här gör att jakten inte tar uppmärksamhet från det väsentliga.

Det är många skikt som skalas av steg för steg. Saeeds trauman från kriget (Iran-Irak) som han inte hanterat. Ett samhälle som begränsar kvinnor i nästan varenda steg, både på kort och lång sikt. Rättsväsendet och dess ovilja att leta efter mördaren, som enligt Rahimi gör jobbet åt de mäktiga. Fattigdomen som sprider sig som löpeld i samhället. Män som förövare nästan oavsett vilken roll de har. Ett strukturellt system av misogyni. Allt detta är skickligt sammanvävd med ett spännande kriminaldrama. För att inte tala om skådespeleriet som är chockerande i sin briljans. Mehdi Bajestani är en otäck, skrämmande och komplex person som Saeed.