Film
Brighton 4:e gatan
Cnema
Regi: Levan Koguashvili
I rollerna: Levan Tedaishvili, Giorgi Tabidze, Nadezhda Mikhalkova m fl
Betyg: 4
"Brighton 4:e gatan" Àr en film med ansenlig mÀngd balans. Naturalistisk diskbÀnksrealism som inte vÀltrar sig i misÀr. FamiljekÀrlek som inte Àr doppad i sentimentalitet. MÀnniskorna Àr bÄde storslagna och smÄ sÄsom livet verkligen Àr men inte alltid filmen. I fiktion brukar man skildra den extraordinÀra. I Levan Koguashvilis film finns ett likhetstecken mellan de tvÄ tillstÄnden, det alldagliga och det utomordentliga.
PÄ en oinspirerande bar i Tbilisi, Georgien pÄgÄr vadslagning och spel. En man förlorar bÄde pengar och lÀgenhet. SÄ han söker sig till Kakhi, filmens mittpunkt. Den gamle brottningsmÀstaren Àr pÄ vÀg till USA för att trÀffa sin son Soso. VÀl i New York upptÀcker han allt annat Àn stabilitet. Sonen har en stor spelskuld och kan dÀrför inte gifta sig. Utan giftermÄl kan ocksÄ hans möjligheter att leva kvar i det nya landet försvinna. I Brighton Beach dÀr filmen spelar sig existerar knappt engelskan utan nÀstan alla Àr georgier/ryssar/kazaker. Kakhi bor pÄ ett pensionat med andra frÄn hemlandet. HÀr fÄr han Àven reda pÄ hur kvinnor som arbetar med stÀdning luras pÄ lön och annat. Kakhi Àr av den sorten att han försöker hjÀlpa mÀnniskorna omkring sig. Vilket gör att han utan större möjligheter hamnar i rollen som rÀddaren i nöden. Efter diverse försök hamnar han i att rÀdda sin son via det han Àr bÀst pÄ, brottning.
Realismen Ă€r sĂ„ slĂ„ende att en tittare kan tro sig se dokumentĂ€r Ă€ven om det Ă€r uppenbarligen spelfilm. Levan Tedaishvili i huvudrollen Ă€r liksom sin rollfigur en före detta brottare som vunnit OS-medaljer. SkĂ„despelarna Ă€r en stor orsak till den hĂ€r kĂ€nslan av autenticitet. De agerar som om inte nĂ„gon kamera existerar. Ăven regin och rollsĂ€ttningen bidrar till trovĂ€rdigheten. Vi har inte att göra med polerade typer som ser ut som filmstjĂ€rnor. Ăven om vi ser en form av hyllning till Georgien berĂ€ttar Koguashvili en migranthistoria i allmĂ€nhet. Att lĂ€mna sin bas i hopp om förbĂ€ttring. Att möta ett liv som kanske inte Ă€r sĂ€rskilt mycket bĂ€ttre med andra sorters utmaningar. Det lilla och stora i livet oavsett var vi Ă€r. Det Ă€r mörker och ljus om vartannat precis som verkligheten Ă€r. TrovĂ€rdigheten gör att filmen nĂ„r lĂ€ngre in i hjĂ€rtat.