Musik
FRIDA ÖHRN AND THE BLUE SOUNDS
Plats: Crescendo
Datum: 6 oktober
Det var sannerligen en upplevelse att äntligen få uppleva Frida Öhrn live. Hon streamade från Crescendo i våras inför en person i publiken, men här var det i det närmaste fullsatt. I takt med att publiken strömmade till ökade det förväntansfulla publiksorlet och fem minuter innan konsert var det nästan öronbedövande!
Som sagt, Fridas repertoar är vid och den här kvällen bjöd hon på allt från Zarah Leander, Alice Babs via Billie Holiday till 1920-talets frejdiga Red hot Mamas. Det finns en risk med att gapa efter mycket och ibland låg Frida på gränsen till att det brast både tonalt och i utspel. Ofta lyckades hon rädda anrättningen. Utan att ha en hundraprocentig jazzröst lyckas Frida med konststycket att ge text och melodi liv,
Som i balladen ”You go to my head” där jag golvades direkt! Likaså balladen ”Cry me a river” där Fridas dramatiska sida vädrades. Lite utanför programmet låg ”Skönt man inte längre är ung” och ”Syrsans sång” från Zarah Leanders repertoar. Jazz rakt upp och ner bjöd Frida på i ”I concentrate on you” och i Charlie Chaplins underbart vackra ”Smile” var jag golvad. Den pilen visste var den tog!
Frida verkar vara en ballad-artist. Det är där hon har koll på vad hon gör, var hon varit och vart hon är på väg. I röjarlåtarna, de burleska swing- och bluesnumren kan det gå hur som helst. Där släpper Frida nästan helt på tyglarna och oftast går det vägen.
Några ord om Fridas pianotrio. Där sitter pianisten Carl Orrje och har koll på allt. Han har ständig ögonkontakt med basisten Patrik Boman och trumslagaren Jesper Kviberg. De tre är ständigt beredda på att följa Frida och hon vill utforska tidigare ej upptrampade vägar. Allt för att ge Frida maximalt stöd. Arr Carl Orrje dessutom är en strålande, svängig och känslig solist visade han flera gånger. Bland annat i duonumret ”Ain`t misbehavin”, Total kommunikation mellan Frida och Carl.