Film
Vi två
Cnema
Regi: Filippo Meneghetti
I rollerna: Barbara Sukowa, Martine Chevallier, Léa Drucker, Jérôme Varanfrain m fl.
Betyg: 4
Genom en mycket personlig historia berättar långfilmsdebutanten Filippo Meneghetti vardagliga konsekvenserna av homofobi och brist på rättigheter för homosexuella. Nina och Madeleine är inte politik. De är verkliga varelser som berövats något många antar som självklart, rätten till sin familj. Samtidigt är Nina och Madeleine i allra högsta grad politik.
Madeleine och Nina har varit grannar i åtskilliga år men även ett kärlekspar. Relationen har de hållit så hemlig att Madeleines vuxna barn inte vet om att Nina är något annat än en trevlig granne mittemot. De äldre kvinnorna har bestämt sig för att sälja lägenheterna och leva resten av sin tid i Rom, där de en gång träffades. Problemet med barnen kvarstår. När Madeleine en kväll försöker berätta över en middag har hon inte modet som krävs. Nina som är trött på stiltjen tror inte någon bryr sig längre. Det efterföljande bråk som är resultatet av Madeleines misslyckande med att berätta kanske orsakar stroke hos henne. Att vara hemlig kärlek visar sig bli ett reellt hinder för Nina som i teorin inte har någon rätt till sin livskamrat. Hon får rusta sig för kampen att bara få vara med sin älskade och ta hand om henne. Inledningsvis med tillförsikt, sedan med kärlekens oförnekbara kraft.
”Vi två” balanserar skickligt mellan en skildring av akut ömhet och att inte bli överdramatisk. För att vara en debuterande långfilmsregissör får Filippo Meneghetti verkligen till det i det hänseendet. Att trycka på den emotionella gasen hade varit enkelt eftersom historien är så starkt berörande. Regissören gör väl avvägda val i manuset för ökad trovärdighet samtidigt som en del komiska inslag smyger sig in. Med fingertoppskänsla tränger han innanför sinnets inre hos tittaren, stadgar sig in i vardagen. Tänk om det vore du som delat livet med någon i decennier för att sedan inte spela någon roll.
Till sin hjälp har han Barbara Sukowa främst, i rollen som Nina. Hon är ömheten och indignationen själv. Först tagen av omständigheterna livet fördelat henne för att sedan vägra ge upp trots svåra förutsättningar. Även birollsinnehavarna Martine Chevallier och Léa Drucker gestaltar strokedrabbade Madeleine och dottern Anne med stor äkthet.