Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oändliga möjligheter med Hanke

Det är konsert och knäpptyst i salen. Alla sitter ner och tittar upp utan att säga ett ord. Ingen svettas, ingen hoppar, alla ligger i en stilla dvala i ett mörkt rum i domen. Stjärnor smattrar liksom regn ner i lokalen.

RECENSION2011-03-25 03:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så går det till när det arrangeras elektronisk domkonsert på Visualiseringscenter C i Norrköping den 23 mars.

Publiken bjuds på någonting som kallas "soundscaping", landskap av ljud. Robert Henke bjuder på atmosfärisk ljudkavalkad tillsammans med rymdbilder som Visualiseringscenter har skapat i samarbete med Henke. Vi åker långsamt in i galaxen, stjärnor passerar oss i himlarna och efter en stund är vi inne i en ny överflödig galax där det är oändligt mycket ljus och stjärnor. Känslan av att vi är fria i rymden är påtaglig.

Ljudkonstnären Henke använder bland annat en biltuta och eld för att få fram ljud av rymd och regn.

Musikern och mjukvaruingenjören Robert Henke från Berlin är mannen bakom Ableton Live, ett ljudprogram som är välkänt i medieteknikkretsar. Hans huvudsyssla är musiken, förutom planitarievisningar ägnar han sig åt elektronisk musik tillsammans med sin grupp Monolake. Det han gör på Visualiseringscenter C är att han visar hur mycket man kan göra med en dom. Konserten den 23 mars är en helhetsupplevelse som är unik i Norrköping. Möjligheterna känns oändliga.

Oscar Wilde sade för länge sedan att konstens syfte är att uppenbara konsten och dölja konstnären. Henke gör precis det när han spelar i Norrköping, han sitter bakom publiken, han hörs aldrig. Det enda publiken känner är en uppsjö av ljudmönster och en resa i rymden. Föreställningen är ett utsökt möte mellan konst och teknik.