Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Meditativa drömmar om berg varvad med tragedi

Guzmáns trilogi om Chiles natur och tragedier avslutas med den där Anderna agerar metafor. En meditativ skildring av smärta och skönhet.

En meditativ skildring av smärta och skönhet, skriver Setareh Yousefi om filmen Andernas drömmar.

En meditativ skildring av smärta och skönhet, skriver Setareh Yousefi om filmen Andernas drömmar.

Foto: Pressbild

Recension2020-01-02 12:26
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

fILM

Andernas drömmar
Cnema 
Regi: Patricio Guzmán
Medverkande: Pablo Salas, Francisco Gazitúa, Vicente Gajardo m fl.
Betyg: 3.5

"Andernas drömmar" är del av en trilogi där Chiles natur vävs sammans med tragedier i dess historia. De andra är "Pärlemoknappen" och "Nostalgia de la luz". Varje dokumentär gör kopplingar till Augusto Pinochets statskupp och militärdiktaturen vars välde påverkade landet i decennier, även när han försvann från makten.

Det är en orubbligt meditativ och underskön inledning som på ett poetiskt sätt beskriver bergskedjan Anderna. Häpnadsväckande fotografi försätter publiken i en annan dimension. Långsamt, och ibland lite långsökt kommer berättandet ner från bergen till människorna. Långsökt om du ser bokstavligt på metaforen. Om du däremot tar filmen till din inre själ finns möjligheten att genom en vidsynt och poetisk blick se större sammanhang mellan naturen och människan. Och eftersom Anderna täcker nästan hela Chile syns bergskedjan från alla landets regioner. En metafor som kopplar bergen till regimen som påverkade alla landets delar.

Patricio Guzmán själv var en av de som flydde till exilen. De medverkande i dokumentären är både sådana som flyttat och stannat. Pablo Salas är en fotograf som i decennier dokumenterat uppror och förtryck i Chile. Han är filmens lysande stjärna med sina både enkla och djupa reflektioner överallt som hänt i hemlandet. En man bakom kameran som också har karisma framför.