Märklig skräckis har poänger för sin målgrupp

Udda och galen film kritiserar konsumtionshets på ett originellt sätt. Strickland har gjort något som inte faller alla i smaken.

Ur filmen In Fabric.

Ur filmen In Fabric.

Foto: Nonstopentertainment

Recension2019-10-24 09:09
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

In Fabric
Cnema
Regi: Peter Strickland
I rollerna: Marianne Jean-Baptiste, Hayley Squires, Leo Bill, Julian Barratt, Gwendoline Christie  m fl.
Betyg: 3

Skräck är generellt en genre som inte får mycket förlöjligande. Det har tagit fram en del kreativitet från filmmakare. De kan onekligen bre på och släppa loss galenskaperna utan att avkrävas seriositet eller budskap. Genren kommer också undan med att vara ganska fri för tolkning vilket gör att djup tillskrivs mer ofta än funnen avsikt.

Greppet är något nytt. Peter Strickland är inget om inte modig. Grundstoryn handlar om en skräckklänning som säljs på superrea och gör livet till en mardröm för de som väljer att bära den. Verklighetsförankringen är obefintlig. Först följer vi Sheila som köper den för en dejt hon ska på med en kavaljer hon hittat via kontaktannons. Sedan följer vi Babs och Reg, ett par på väg att gifta sig och han får klänningen på sin svensexa. De som arbetar i affären där den Halloween-chiq-a klänningen säljs är mycket udda figurer. Att så många tar sig till butiken förefaller märkligt. Medan en del skådespelare inte blir annat än skräckklyschor måste jag medge att Jean-Baptiste och Squires spelar med imponerande äkthet.

"In Fabric" är ibland skrattretande knäpp. Alla som har varit involverade i denna film måste ha haft roligt när de spelat in. Vilket jag inte nödvändigtvis tycker är enbart positiv. Men eftersom den är så pass skruvad håller den kvar sin tittare. Den är mycket originell och obekvämt fängslande. Världen som Strickland byggt upp är långt ifrån för alla men de flesta som tycker om skräck kommer med stor sannolikhet att njuta. Dessutom är filmen väldigt rätt i tiden med budskap som kritiserar hetskonsumtion. En kritik som paketerats som smaksak.