Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kvinno i filmbranschen – allt var inte bättre förr

Dokumentären om den svenska filmikonen har störst fokus på livet omkring filmen.

Regissör Isabel Andersson bakom filmen Lena.

Regissör Isabel Andersson bakom filmen Lena.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Recension2021-09-27 17:07
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Lena
Cnema
Regi: Isabel Andersson
I rollerna: Lena Nyman, Marie Göranzon, Kristina Lugn m fl.
Betyg: 3
Lena Nymans plats i filmhistorien och samtidshistoria berättad genom hennes liv. Så kan du sammanfatta Isabel Anderssons dokumentär om skådespelaren och ikonen Nyman. Det går även att beskriva filmen som "förbluffande uppvisning i hur allt inte var bättre förr". När eftertexterna rullar är nämligen det bestående intrycket ett väldigt förvirrande fokus på hennes vikt och utseende. Den som tror att fenomenet kom på 90-talet var helt enkelt inte med på 60- och 70-talet. Under Nymans storhetstid diskuterade alla från kända regissörer till filmrecensenter huruvida hennes kropp och utseende dög. Hon omtalades tydligen som rund med hög frekvens men för oss som tittar, och inte var med när det begav sig, är förvirringen total. Vad menar dessa människor? Situationen blir värre när vi får följa hur Lena faktiskt led av trycket på att hålla vikten.

Dokumentären gör en redig och kronologisk resa genom Lena Nymans liv. Från barndomen med en närvarande mamma till ungdomsårens idolisering av fadern till stegen ut i vuxenlivet. Hennes genomslag med "Jag är nyfiken - gul" som tog världen med storm och i chock. Det var innan hon kom in på Dramatens elevskola, där hon var klasskamrat med Marie Göranzon. 
Karriären tog fart, kärlekslivet lämnade överlag mer att önska. Hennes privatliv och händelser omkring filmandet får mer plats än någon resumé av filmer. Personer nära henne och experter inom filmhistoria uttalar sig om henne på olika sätt. På många sätt får vi en bred bild av människan Lena, samtidigt påstår den ena efter den andra att hon var ett geni i ordets rätta bemärkelse. Något som inte riktigt förklaras för den som inte kan sin Lena Nyman. Men trots sådana otydligheter visar dokumentären på ett bra sätt vad hon stod för, hennes viljor, hennes driv, hennes omständigheter. Där behöver tittaren ingen särskild förkunskap eller förförståelse. Exempelvis hennes svårighet att göra valet mellan viljan att vara mitt i rampljuset samtidigt som en annan sida av henne mest längtade till norrländska tystnaden tillsammans med pojkvännen som bodde där. 

Ett annat intressant perspektiv är kvinnors roll i filmbranschen då. Hur män kunde utnyttja kvinnorna, men sedan inte försvara dem när orimliga ifrågasättanden kom igång. Trots uppskattning blev de ensamma.

Läs mer om