Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kore-eda tillbaka med sin nyanserade blick

Ett annat perspektiv på människor som säljer barn och kringgår den vanliga adoptionsmarknaden.

En sorts vänskap utvecklas mellan en omaka trio när de försöker sälja en bebis på svarta börsen i Hirokazu Kore-edas nya film.

En sorts vänskap utvecklas mellan en omaka trio när de försöker sälja en bebis på svarta börsen i Hirokazu Kore-edas nya film.

Foto: TriArt

Recension2022-12-08 14:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Min vackra stjärna
Cnema
Regi: Hirokazu Kore-eda
I rollerna: Song Kang-ho, Gang Dong-won, Doona Bae, Lee Ji-eun, Lee Joo-young m fl 
Betyg: 3.5

Hirokazu Kore-eda livsberättelse som han ständigt återkommer till är familjen. I de flesta av hans filmer är familjerna konstruerade och inte lika bundna av blodsband. Tänk exempelvis på hans distinkta och berörande "Shoplifters" eller "Sådan far, sådan son". Konsekvent ifrågasätter Kore-eda om det är blodet som är tjockare än vatten eller något annat. Men blodsbanden existerar också som i "Efter stormen" och "Systrarna". Regissören från Japan har också ett annat tema han återkommer till, nämligen en förlåtande blick på människor som av olika skäl bryter mot olika lagar eller konventioner. "Min vackra stjärna" passar in i båda kategorier av Kore-eda-film.

Dong-soo och Sang-hyun driver en verksamhet där de säljer barn för adoption, illegalt. De använder sydkoreanska babyluckor där de tar barnen och ger dem till par med barnlängtan. I inledningen av filmen går So-young till en sådan lucka för att lämna sin bebis. Inte så långt efter söker hon upp de två männen och påstår att hon ångrat sig. Affärsidkarna vill inte ge upp bebisen. De åker tillsammans ut på roadtrip för att låta längtande par träffa bebisen. Ett av paren börjar ha synpunkter på spädbarnet. Är hans ögonbryn för markerade kanske? Trots att de kumpanerna på resa ägnar sig åt trafficking och verkligen utmanar moralens gränser ser Kore-eda världen med nyanser. Deras hjärta och omtänksamhet får utrymme, samtidigt som en del av parens motiv ifrågasätts.

"Min vackra stjärna" hade kunnat vara dränkt i mörker. Istället har regissören satt de mänskliga relationerna och deras värde i centrum. När Kore-eda är som bäst får han mig att undra om inte världen vore en bättre plats med fler människor som honom. Det är sannerligen ett omtänksamt sätt han väljer att ta in sin omvärld på. Någon kan självklart invända att han möter sådana karaktärer med ett naivt öga. Samtidigt glorifierar Kore-eda aldrig dem utan tillför fler perspektiv. Han ifrågasätter världens sätt att se på rätt och fel. Förutsättningar och omständigheter som skapar incitament tar mer plats än vanligt. ”Min vackra stjärna” är dock inte hans skarpaste kreation men ändå en bra bit över genomsnittligt drama.