Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte biblisk nog för att vara biblisk

M Night Shyamalan återvänder med nya logiska luckor.

Ur filmen Knock At The Cabin.

Ur filmen Knock At The Cabin.

Foto: Pressbild

Recension2023-02-07 17:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Knock At The Cabin
Filmstaden
Regi: M Night Shyamalan
I rollerna: Dave Bautista, Jonathan Groff, Ben Aldridge, Kristen Cui m fl 
Betyg: 2

M Night Shyamalan gör sällan subtila filmer. Hans signum är chock och twistar. Kanske därför hans filmer är relativt populära. I en era av polarisering och hunger efter tydlighet kanske han upplevs som stadig. Även om många av hans filmer har så pass många logiska luckor att tydlighet inte borde vara något som upplevs. Men vi är emotionella varelser och känslan av tydlighet är viktigare än faktisk tydlighet. Att berätta utan subtilitet måste inte i sig vara ett problem om berättandet är starkt. Vilket det inte är i "Knock At The Cabin". Baserad på boken "Cabin At The End Of The World" har Shyamalan valt att ändra relativt friskt från originalet. 

Ett gulligt litet barn fångar gräshoppor i en glasburk. Plötsligt dyker en stor man upp, i Dave Bautistas gestalt. Han är vänlig men ger ändå skrämmande vibbar. Strax därefter dyker tre personer upp med diverse antika vapen i sina händer. Wen, som är 8 år, springer till stugan intill där hon varnar sina två pappor. För den stora mannen Leonard har redan berättat att han ska göra något mot dem som han inte gillar. De fyra främlingarna bryter sig in och ger familjen ett ultimatum. De måste offra en i familjen, annars kommer världen att gå under en katastrof i sänder. Varje gång de vägrar välja kommer en av de fyra ta sitt liv vilket kommer starta en våg av katastrofer världen över. Det är klassiska filosofiska dilemmat om att offra ett liv för att rädda fler. De fyra har delat samma visioner om jordens undergång.
Eric och Andrew, föräldrarna och det homosexuella paret, ifrågasätter självklart sanningshalten. De misstänker ett kreativt hatbrott utfört av en självmordssekt.

På ett småklumpigt sätt får Shyamalan in ett skärsnitt av det amerikanska samhället. Han kommer heller inte undan att bli beskylld för filmens svagheter eftersom han valt att förändra relativt mycket i originalbokens historia. Det är en rätt udda premiss som inte på något sätt svarar på varför. Till vilken orsak ska familjen offra en av sina? Varför är de utvalda? Är den här världen verkligen värd att rädda? Dessa frågor besvaras ibland på ett lite märkligt sätt. De är utvalda för att de ska representera en ren form av kärlek. Varför måste ren kärlek offras? "Knock At The Cabin" är biblisk utan att vara biblisk nog.