Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ingen svag debut av 21-Äriga regissören

Luàna Bajramis skildrar bÄde hopplöshet och lÀngtan bland unga i dagens Kosovo.

Era Balaj, Uratë Shabani och Flaka Latifi i filmen The Hill Where Lionesses Roar.

Era Balaj, Uratë Shabani och Flaka Latifi i filmen The Hill Where Lionesses Roar.

Foto: Edge Entertainment

Recension2022-03-23 18:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Film

The Hill Where Lionesses Roar
Cnema 
Regi: LuĂ na Bajrami
I rollerna: Era Balaj, UratĂ« Shabani, Flaka Latifi, LuĂ na Bajrami m fl 
Betyg: 3

Med sina 21 Är Àr Luàna Bajrami bland de yngre regissörer vars film rest till premiÀrer vÀrlden över. Det Àr ingen svag debut hon kommer med. Men i klass med Hana Makhmalbaf som gjorde "Buddha föll av skam" har Bajrami inte levererat. Makhmalbaf var 19 nÀr hon gjorde den filmen och dess enkla briljans Àr lÄngt utöver Bajramis ibland uppenbart oerfarna hand. Samtidigt har inte hon en hel familj av internationell klass inom filmbranschen med far Mohsen och storasyster Samira. Bajrami Àr ursprungligen frÄn Kosovo men vÀxt upp i Frankrike dÀr hon förekommit i olika produktioner, senast i "OmstÀndigheter". "The Hill Where Lionesses Roar" Àr en hemkomst och dimensioner av utvandring finns med i hennes historia.

VÀnnerna Qe, Jeta och Li Àr varandras allt. De har ansökt om universitet tillsammans och Àgnar sommaren Ät vÀntan och lÀngtan. Alla har svÄrigheter i sina hemsituationer frÄn övergrepp till patriarkala strukturer till fattigdom. Sommarlovet prÀglas ÀndÄ av vÀnskapen men ocksÄ en önskan att komma bort frÄn brister pÄ möjligheter som Àr kÀnnetecknande för deras by. Regissören sjÀlv gör en liten roll som Lena, sommarÄtervÀndaren som saknar nÄgot i gemenskapen frÄn Kosovo nÀr hon flyttat till Frankrike.

Musiken Ă€r en pĂ„fallande brist. Dramatiska toner sĂ€tts stĂ€ndigt till tjejernas poserande dĂ€r de blickar ut mot horisonten i hopplöshet. Ibland fĂ„r jag kĂ€nslan att filmproduktionen inte hade rĂ„d med bĂ€ttre musik vilket skulle förklara valet. Filmen indikerar regelbundet att nĂ„got Ă€r pĂ„ vĂ€g att hĂ€nda som aldrig gör. Ett inslĂ€ngt inslag av homosexualitet kĂ€nns helt malplacerat och obefogat. Även realismen vacklar stundtals men Ă€r inte ett störande moment.

Bajrami Àr som bÀst i sin förmÄga att fÄnga ungdomen och utsattheten i just Kosovo. Lika skickligt Àr skildringen av sommarens möjligheter och tristess dÀr ljudfloran hjÀlper ÄskÄdaren att verkligen landa i rÀtt miljön. SkÄdespelarna har en del riktigt gripande scener samtidigt som de liksom filmen ibland bekÀnner fÀrg i sin begrÀnsade erfarenhet. I stunder kÀnns produktionen svagare i professionalitet. BerÀttelsen Àr relevant, berÀttandet nÄgot oerfaret.