Film
Butterfly Vision
Cnema
Regi: Maksym Nakonechnij
I rollerna: Rita Burkovska, Lyubomyr Valivots, Myroslava Vytrykhovska-Makar m fl.
Betyg: 4
Trots att det högaktuella ämnet kan få tittaren att tro att "Butterfly Vision" har filmats under kriget i Ukraina blev den klar innan Rysslands invasion februari 2022. Men självklart är tanken på separatister i Donbass inte något begränsat till 2022 utan det har funnits hot och växlingar mellan politiker tidigare. Småskaligt krigande har pågått minst sedan 2014 i samband med annekteringen av Krimhalvön. Kanske på grund av att den är gjord innan det fullskaliga kriget, har "Butterfly Vision" en nyansrikedom som eventuellt inte tas emot med öppna armar i Ukraina. Nakonechnij ifrågasätter machokulturen inom militären och nationalismen som många ställer sig bakom.
Lilya är en av flera krigsfångar som ska återvända till Kiev som del i en fångutväxling med Ryssland. Som kvinnlig flygspanare är hon extra omhuldad som hjälte. Att händelsen inte lämnat henne oskadd syns inte enbart fysiskt utan Lilya har en disorienterad blick och en uttröttad hjärna. Hon beter sig inte explosivt eller utåtriktat utan snarare återhållsamt och inåtvänt. Hennes man Tocha, också militär, vill återuppbygga något nytt men liksom henne har han svårt att glömma senaste månaderna. Problematiken får ett väldigt konkret förkroppsligande i form av graviditet. Lilya har blivit våldtagen i fångenskapen och ska få hjälp med en abort, men något får henne att lämna abortkliniken strax innan behandlingen ska börja. Tocha reagerar på faktumet genom att slå sönder och samman hennes rum. Han har dessutom gått med i en högervriden, nationalistisk, paramilitär styrka som ger sig på romer i skogen. Den giftiga maskuliniteten som säger sig agera i godhetens tecken är för Lilya inget annat än en parallell till hennes upplevelser i fångenskap. Fragment av de händelserna dyker upp som pixlade störningar.
"Butterfly Vision" är en osentimental skildring av krigets fasor som inte använder sig av chockeffekter. Den ifrågasätter utan att bli bombastisk, synliggör skadliga strukturer utan att ta bort individerna från kärnan och ger ett trovärdigt intryck av hur livet är för Lilya. Rita Burkovska tar täten i huvudrollen med en naturalistisk spelstil som ger ett helhetsperspektiv istället för enbart delar.