Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Högintensivt och kontrastrikt skådespel

Film som är spännande på riktigt skildrar mod och motstånd.

Arienne Mandi har en roll i filmen Tatami.

Arienne Mandi har en roll i filmen Tatami.

Foto: Willy Sanjuan

Recension2024-10-25 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tatami
Cnema 
Regi: Zar Amir Ebrahimi, Guy Nattiv
I rollerna: Arienne Mandi, Zar Amir Ebrahimi, Jaime Ray Newman m fl.
Betyg: 4


Leila står framför sin judomotståndare och hyperventilerar. Kan knappt hålla fokus och är på väg att falla ner. Representanter för det land hon representerar har hotat henne och riskerna är skyhöga. Fortsätter hon tävla kan hennes familj i hemlandet råka riktigt illa ut. Hon är trött på att följa linjen. Hon har satt sin fot på minerad mark vars konsekvenser uppenbart är förödande. ”Tatami” har plötsligt blivit skrämmande aktuell. När Iran och Israel proxikrigar över hela mellanöstern blir den här filmen explosiv. Både i skildring av internt förtryck i ett land och fientlighet mellan två länder i en känslig del av världen.

Leila är stjärnan i det iranska judolandslaget som är på plats i VM. Hennes form är i topp. Hennes mål är guld eller åtminstone medalj. Det går riktigt bra till en början. Hon slår ut den regerande världsmästaren. Hennes tränare Maryam, själv tidigare mästare inom sporten, pushar från sidan, hemma sitter Leilas make med ett gäng vänner och hejar på. Allt är upplagt för en triumf tills telefonsamtalen till Maryam börjar hagla. De ska lägga matchen genom att skylla på en skada. Syftet är att undvika ett möte längre fram i tävlingen mot ockupationsmakten. Israel deltar nämligen också i tävlingen och båda kvinnor lyckas väl. Ingenting säger att de kommer finnas kvar till final men iranska representanter vill stoppa risken i tid. Där tar det stopp för Leila. Hon förstår inte varför hon ska ge upp sin dröm för en geopolitik som inte betyder något på tatamin (judomatta/judoscen). Men det är ingen önskan de styrande kommit med utan en direkt order. Att inte lyssna innebär diverse allvarliga risker både för Leila själv och hennes närmaste i livet.

”Tatami” dryper av intensitet. Filmen är i svartvit och miljön runtomkring dold i mörker. Strålkastarljuset är ständigt på spänningen i centrum kring tävlingen. Fotot har rika kontraster, många närbilder intensifierar ytterligare känslan i varje bild. Samtidigt som spänningen är hög finns också starka element av sorg över historien om hur vanliga människor kläms i ett politiskt system. Zar Amir Ebrahimi och Guy Nattiv som regisserat är från Iran respektive Israel. Det faktum att deras arbete gjordes i stort hemlighetsmakeri innan, säger något om situationen.