Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Grekisk mytologi i Rios slumkvarter

När Orfeus möter Eurydike uppstår tyckte direkt. Men hindren omkring dem hopar sig trots deras oförmåga att se.

Cnema visar "Orfeu Negro" från 1959 i samband med att Norrköpings konstmuseum bjuder på ett föredrag om Orfeus genom kulturhistorien.

Cnema visar "Orfeu Negro" från 1959 i samband med att Norrköpings konstmuseum bjuder på ett föredrag om Orfeus genom kulturhistorien.

Foto: Pressbild

Recension2020-10-16 08:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Orfeu Negro
Cnema
Regi: Marcel Camus
I rollerna: Breno Mello, Marpessa Dawn, Lourdes de Oliveira, Léa Garcia, Alexandro Constantino m fl.
Betyg: 3.5

Franska nya vågen brukade vara svartvit och dyster. "Orfeu Negro" är en ständigt vibrerande sammelsurium av färg och ljud. En explosion av liv och död som har dragkamp i Rio. Grekisk mytologi omgjord till bossa nova-rytmisk, solkysst värmebölja. Eurydike kommer till Rio de Janeiro för att söka skydd hos sin kusin Serafina. Döden förföljer henne, men ingen tror henne. I Rio träffar hon spårvagnsföraren Orfeus som faller pladaskt för henne. Samtidigt är han förlovad med eldiga Mira. Något han börjar glömma när undersköna Eurydike dyker upp.

Det är inte mycket som indikerar att filmen har likheter med den grekiska mytologins Orfeus och Eurydike, om du inte sedan tidigare känner till att dessa berättelser. Samtidigt är filmen väldigt sann mot "originalet" i anda. Breno Mello och Marpessa Dawn fångar oskuldsfullheten som ligger i ungdomens oförståelse för konsekvenser. Dawn spelar Eurydike med mognad men också kvinnan som huvudlöst tappar sig i kärleken.

Hela tiden finns en läskig underton till det skojfriskt glada. En grekisk tragedi som täcker de brasilianska solstrålarna. Fotot som har stor variation skapar en föraning om kaos. Ett sorgset moln på väg mot skyarna.

Cnema visar "Orfeu Negro" från 1959 i samband med att Norrköpings konstmuseum bjuder på ett föredrag om Orfeus genom kulturhistorien.