Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gigekonomins stora förlorare "Ingenting förändras”

Juliette Binoche som arbetarklassturist bland de längst ner i yrkeslivets näringskedja.

Den franska stjärnskådespelaren Juliette Binoche är ständigt aktuell, nu i filmen Mellan två världar.

Den franska stjärnskådespelaren Juliette Binoche är ständigt aktuell, nu i filmen Mellan två världar.

Foto: Adam Ihse/TT

Recension2022-06-07 15:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Mellan två världar
Cnema
Regi: Emmanuel Carrère
I rollerna: Juliette Binoche, Hélène Lambert, Didier Pupin, Léa Carne, Aude Ruyter, Patricia Prieur m fl 
Betyg: 3,5

2010 kom boken ”Kajen i Ouistreham” av franska journalisten Florence Aubenas. Hon inbäddade sig bland de som har det värst ställt på arbetsmarknaden. I det fallet städare i kuststaden Caen som aldrig får uppleva någon form av trygghet. "Mellan två världar" är en fiktionsvariant av samma berättelse. Aubenas är inte ensam om att ha wallraffat sig in bland de största förlorarna i det moderna arbetslivet. Ännu tidigare kom Barbara Ehrenreichs "Nickel and Dimed" var också en nedgrävning i de lägst betalda formerna av arbete i USA. Skrämmande nog kommer sådana här skildringar ut men ingenting förändras nämnvärt i verkligheten. Människorna längst ner i arbetskedjan fortsätter sin kamp.

Marianne har i hemlighet lämnat sitt bekväma liv i Paris för att i Normandie fiska upp jobb med sämsta möjliga förutsättningar. Hennes falska bakgrund är att efter två decennier som hemmafru har hon ingenting att komma med. Nu får hon låtsas ha städning som passion för att kunna få tillfälliga timanställningar på städfirmor. Sedan ska arbetet göras väl och i rasande fart. Hon lär känna personer vars tillvaro i botten är verklig i allra högsta grad. Med tiden formar hon relationer de tror är äkta och hon vill ska vara äkta. Tidigt blir hon påkommen av en socialarbetare som känner till hennes tidigare verk. Men Marianne lyckas övertyga henne om vinsten med att hålla tyst. Hon som författare ska kunna göra det osynliga synligt. Visa hur illa ställt det verkligen är för dessa personer. Juliette Binoche är tämligen perfekt i rollen som turist från övre medelklass in i misären.

Vad som inte klingar väl är att manuset antingen skulle lagt mycket mer kraft på hennes skuld alternativt sätta de andra i centrum. Nu framstår hennes dilemma nästan infantilt bredvid de andra kvinnornas, ändå hamnar hon i fokus. Till och med filmens titeln indikerar att svårigheterna ligger hos författaren. Något som i sig blir ett problem. De hon porträtterar i sin bok har inte något liv att falla tillbaka på. Obarmhärtiga villkor är deras verklighet därför att de inte kan göra annat. I filmens bästa stunder ställs den välmenande medelklassens exploatering av arbetarklassen i centrum. Stunderna är för få.