Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

FrÄgorna om tvÄsamhet lÄngt mer intressanta Àn svaren

Utforskning av tvÄsamhetens bestÄndsdelar ger inte tillrÀckligt mycket givande svar. Komiska inslag Àr för lekfulla.

Tuva Novotny (mitten) regissör till filmen "Diorama”. HĂ€r ses hon tillsammans med skĂ„despelarna frv Morgan Alling, Peter Jöback, Gustav Lindh, David Dencik, Pia Tjelta.

Tuva Novotny (mitten) regissör till filmen "Diorama”. HĂ€r ses hon tillsammans med skĂ„despelarna frv Morgan Alling, Peter Jöback, Gustav Lindh, David Dencik, Pia Tjelta.

Foto: Anders Wiklund/TT

Recension2022-05-09 14:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Film

Diorama
Cnema/Filmstaden 
Regi: Tuva Novotny
I rollerna: David Dencik, Pia Tjelta, Claes Bang, Shanti Roney, Sarah Dawn Finer, Morgan Alling, Gustav Lindh, Sverrir Gudnason m fl 
Betyg: 3

FrÄgan om tvÄsamhet stÀlls pÄ olika sÀtt i samhÀllet kontinuerligt. Samtidigt som tvÄsamhetsnormen Àr nÀstintill allrÄdande finns ocksÄ ett ifrÄgasÀttande. Men högt upp i filmkedjan hamnar dessa frÄgor nÀstan alltid i svar om dess vikt. Att gÄ emot strömmen visar sig ofta vara svÄrare Àn vi tror. Det ligger i normers natur att styra mot sig sjÀlva. Tuva Novotny har nu gett sig in i leken med sin "Diorama" dÀr fakta blandas med ett pars historia. Ett diorama ska stÄ för en helhet samlad i en bild, en ambitiös satsning av Novotny som inte nÄr fram hela vÀgen.

I centrum har vi Björn och Frida, ett par som gĂ„tt igenom klassiska stadier i tvĂ„samheten för att landa i smĂ„barnsĂ„ren. Energi, inspiration, samlevnad och lycka Ă€r bortblĂ„sta. Kvar finns logistik och ett öken dĂ€r lyckan lĂ€mnat för lĂ€nge sedan. Deras historia varvas med tematiska inslag av tvĂ„samhet som biologisk och historisk företeelse. Dessa delar ska förmodligen bidra med komiska inslag men sĂ„ vĂ€rst roligt Ă€r det inte att se Morgan Alling utklĂ€dd till sork (eller vad han nu ska förestĂ€lla). TvĂ„samhet som koncept Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ pass intressant att gimmick-konster inte behövs för att utforska det. ÄndĂ„ bidrar avbrotten till nĂ„got, bara att det hade behövt vara lite mindre lekfullt. Parets vĂ€nskapskrets har redan gĂ„tt igenom skilsmĂ€ssor, varannan-vecka-tillvaro och nya bekantskaper. NĂ€r Frida bedrar Björn i desperation att vĂ€cka dialog kommer istĂ€llet separationen.

Om man ska sammanfatta "Diorama" Àr frÄgorna lÄngt mer intressanta Àn svaren. Tuva Novotny öppnar en ny dörr för att till slut hamna pÄ samma vÀg som andra betrÀtt tidigare. Dessutom Àr det delvis svÄrt att engagera sig i Frida och Björn eftersom vi inte fÄr se annat av dem Àn missnöjt ilskna mÀnniskor. Deras person utforskas inte sÀrskilt utanför parrelationen pÄ djupet. De slutsatser filmen till slut hamnar i Àr en besvikelse. Som svensk relationsdrama med inslag av komedi har "Diorama" ÀndÄ nÄtt över genomsnittet men den Àr för sen för sin tid. Vad filmen sjÀlv verkar bedöma som nyskapande Àr redan gjord. Jag förvÀntar mig mer av nÄgot som marknadsförs med tyngdpunkt pÄ ifrÄgasÀttande.