Film
Kupé nr 6
Cnema
Regi: Juho Kuosmanen
I rollerna: Seidi Haarla, Jurij Borisov m fl
Betyg: 3.5
Många är de tågresenärer som reser utan att ha samröre med sin omgivning. Den som tvingas dela kupé med mindre charmiga element av befolkningen väljer helt enkelt att gräva sig i en bok om hen inte kan byta kupé. Sådana logiska resoneranden måste Juho Kuosmanen bortse från om han vill få ihop sin osannolika omaka-par-historia. Trots viss trovärdighetsproblematik lyckas regissören ändå att upprätthålla intresset. Jag tror inte att en sådan resa hade blivit till i verkligheten, men har inte svårigheter att beskåda den i Kuosmanens skildring.
Laura är en timid akademiker från Finland kär i en ryska kvinna vid namnet Irina. De skulle ha rest till Murmansk tillsammans för att se på hällristningar men Irina har blivit upptagen med annat. De tar avsked på en fest och sedan är Laura på tåget. Direkt skär sig kontrasterna rejält mellan henne och kupékumpanen Lyosja. Hennes försiktiga sätt skär sig mot hans burdust vodka-tyngda ryskhet. När hon inte förstår hans fråga om huruvida hon säljer sin kropp tar han henne i könsorganet. Regissören ska ha sagt att han ville komma bort från ryska stereotyper. Vilket får anses vara ett relativt misslyckat mål. Hon försöker hitta annan plats på tåget utan framgång. Sakta men säkert (var skulle berättelsen annars ta vägen?) börjar Laura märka att bakom den stentuffa ytan finns en sällskaplig och vänlig person.
Det finns en lustighet i relationen mellan de två karaktärerna. De verkar själva lite förbryllade över hur det går ihop sig vilket ger en oemotståndlig charm. Humorn kommer ibland i de minst väntade platserna och huruvida det är humor eller annat kan kännas oklart. I en scen där Laura blivit bestulen på sin filmkamera säger Lyosja med ett lakoniskt uttryck att "alla människor borde dö".
I manusets sömmar finns många detaljer som synar både ett kargt samhälle och mänsklighet som ploppar fram vare sig människorna vill eller inte. Tågvärden är ett sådant exempel med sin strama regelföljsamhet samtidigt som hon är mån om att resenärerna ska vara bekväma. I slutändan är de mindre trovärdiga elementen också det som håller filmen ifrån de högsta betygen. Men originalitet i hur-aspekten lyften den något.