Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Föräldraskapets förödande effekter

I en värld där svaghet inte tillåts hos män blir skinnet extra tunt. Trey Edward Shults fördjupar sig i fenomenet på ett ömt sätt, skriver Setareh Yousefi.

En hårt pressad tonårspojke (Kelvin Harrison Jr) står i centrum för den första halvan av ”Waves”, ett familjedrama i två akter.

En hårt pressad tonårspojke (Kelvin Harrison Jr) står i centrum för den första halvan av ”Waves”, ett familjedrama i två akter.

Foto: Monica Lek/pressbild

Recension2020-02-10 10:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Waves
Cnema 
Regi: Trey Edward Shults
I rollerna: Kelvin Harrison Jr., Taylor Russell, Alexa Demie, Renée Elise Goldsberry, Sterling K. Brown, Lucas Hedges m fl.
Betyg: 3.8

Filmer om dominerande föräldrar finns det gott om. Ganska ofta förekommer de inom sportgenren. Bland senare exempel finns "Black Swan". Men även klassisk Hollywood har sådana karaktärer, den mest kända en frånvarande sådan i "Psycho". I "Waves" är familjefadern Ronald en sådan men till skillnad från en del klassiska skildringar är han nyanserad. Aldrig framstår han galen utan en produkt av sitt samhälle. Hans övertygelse är att minoriteter måste kämpa hårdare för att nå samma bekvämligheter som andra. Därför kräver han att sonen Tyler överpresterar i alla lägen.

Till ytan är Tyler precis så lyckad som fadern önskar. Familjen bor lyxigt och stort, han är duktig i skolan, en stjärna i brottning, kär i sin Alexis, skicklig på piano. Fadern kräver och modern omfamnar. Balansen verkar satt. Fasaden börjar krackelera när Tyler drar på sig en axelskada. Tyler som aldrig fått några verktyg för hur man hanterar motgång fastnar därför i förödelsen. Att dessutom leva i ett land som avkräver styrka gör sårbarheten än svårare. Regissören Trey Edward Shults har även skrivit manuset. Han visar effekten av ett specifikt föräldraskap. Ronald är en välmenande far som vill skydda sitt barn från samhället genom att beväpna honom. Vilket gör barnet än mer skört.
Efter en mycket dramatisk utveckling skiftar filmen fokus till tillbakadragna systern Emily. En vän, ung flicka som hamnat i skuggan av sin bror.

Lite beroende på din utblick kan du läsa av mycket från "Waves". Den maskulina normen, den högpresterande normen, normavvikelser, klassperspektiv, påverkan av dessa komplexa samhällsstrukturer på människor. Samtidigt är den öm och mänsklig. Den är en studie i välviljor som blir till livstragedier. Dessutom fördjupar den sig i ämnet skörhet.

Som tittare är det lätt att tänka på Barry Jenkins subtila mästerverk "Moonlight". Kanske för så triviala saker som gestaltning av svarta familjer i Florida. Där avstannar likheterna egentligen. "Waves" är inte lika stark i karaktärsskildringar men med en liknande ömhet och skönhet i kärnan. De går i olika riktningar men delar en plattform.