Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fenomenal Eva Green i rymddrama om föräldraskap

Balansakten mellan en moders kärlek och en kvinnas drömmar tär i relationen till barnet. Välspelad och intressant, skriver Folkbladets recensent Setareh Yousefi.

Sarah får chansen att uppfylla sin livslånga dröm att vara med i en rymdexpedition. Hennes 8-åriga dotter Stella har förberetts för den här stunden hela sitt liv.

Sarah får chansen att uppfylla sin livslånga dröm att vara med i en rymdexpedition. Hennes 8-åriga dotter Stella har förberetts för den här stunden hela sitt liv.

Foto: Pressbild

Recension2020-05-18 10:16
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ny film

Proxima
Cnema 
Regi: Alice Winocour
I rollerna: Eva Green, Zélie Boumant-Lemesle, Aleksej Fateev, Matt Dillon, Lars Eidinger, Sandra Hüller m fl.
Betyg: 3

Sedan urminnes tider har människor ihärdigt påstått att de gör allt de kan för barnens bästa. De flesta av oss vet att i praktiken är frågan komplex. Föräldrar är egna individer med önskemål och viljor. Mer sällan diskuteras om huruvida alla drömmar går att förena med föräldraskap. Om det är absolut nödvändigt att varje människa väljer föräldraskapet. "Proxima" må se ut som en rymdfilm men handlar i dess kärna om den svårigheten att balansera egna drömmar med de krav som ett föräldraskap kan ställa. 

Sarah får chansen att uppfylla sin livslånga dröm att vara med i en rymdexpedition. Hennes 8-åriga dotter Stella har förberetts för den här stunden hela sitt liv. När verkligheten slagit till är förberedelsen inte tillräcklig. Stella kommer inte att få träffa sin mor på ett år. Dessutom finns risken att Sarah råkar ut för en olycka och aldrig återvänder. Första steget är att få exmaken Thomas att bli heltidsförälder från att ha varit helgpappa. 

Alice Winocour skildrar kärleken mellan mor och dotter på ett högst ömsint, autentiskt och gripande sätt. Trots sina färdigheter är Sarah inte någon superstjärna på att hantera sina två starka begär, det till drömmen och det till barnet. Stella som vill se sin mamma bland stjärnorna klarar inte av att behöva ryckas ifrån henne. På olika sätt, i olika typer av scener visar Winocour hur den brinnande och akuta kärleken trycker från under ytan till önskemålen på ytan. Hur ska de kunna välja? Komplexiteten blir tydlig. Sarah kan knappast bara lägga ner rymdambitionerna, hon kan heller inte välja bort föräldraskapet. Kärleken tillåter inte det.

Eva Green är fenomenal i huvudrollen. Hon som i sina yngre år ofta fick gestalta kalla femme fatale-typer har sällan varit så bra som nu. Hennes förmåga att spela en verklig människa med svårigheter att hantera känslor är så mitt i prick att det spänner sig i kroppen att se henne. Kampen mellan professionalitet och mänsklighet ständigt närvarande i hennes blick. Vid sin sida har hon Zélie Boumant-Lemesle som Stella, också ofantligt skicklig trots sin ringa ålder. Tillsammans tar de filmen ännu ett steg uppåt.