Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Faktatungt om omoralisk marknad

Ett reellt hot mot demokratin när PR-byråer stödjer vilken idé som helst för pengar.

Regissörerna bakom filmen Influence : Diana Neille och Richard Poplak.

Regissörerna bakom filmen Influence : Diana Neille och Richard Poplak.

Foto: Taylor Jewell

Recension2021-01-25 11:57
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Influence
Streaming (Viaplay)
Regi: Richard Poplak, Diana Neille
I rollerna: Tim Bell, Phumzile van Damme, Nigel Oakes, Marianne Thamm, F.W. de Klerk, Paul Bell m fl.
Betyg: 4

I vissa stunder känner jag mig lite förvirrad om huruvida jag ser en dokumentär eller en satirisk mockumentär eftersom de intervjuade framstår mer som karaktärer än människor. Skamlösheten är relativt ovanlig. Tim Bell, reklammannen/lobbyisten/spindoktorn, förklarar tidigt att han inte väljer kunder efter någon moralisk kompass. "Jag är ingen präst", som om moralitet enbart avkrävs kyrkliga representanter.

"Influence" handlar inte om företaget Bell Pottinger enkom utan den verksamhet som alltmer framstår som ett hot mot demokratin. Strategisk kommunikation och marknadsföring som förr fokuserade på försäljning av produkter och idag allt mer inriktar sig på att skifta tankar hos allmänheten. Förr och förr, propaganda har funnits länge men det har inte varit PR-byråerna som sysslat med sådant. Cambridge Analytica finns med på ett hörn. Den sittande amerikanska presidenten också. Kanske är det ibland lite för mycket fakta och för många historier.

Premissen i dokumentären är att Bell och företaget Bell Pottinger började något som numera blivit förödande. Att de genom sin kampanj för Margaret Thatcher påbörjade det som idag öppet kallas "fake news".

Tim Bell som centralfigur är väldigt intressant eftersom han trots sin öppenhet aldrig är sårbar. Han har ett sätt som äldre herrar kan ha där även medgivande av fel görs på ett så pass aggressivt sätt att du kan luras i tron att de aldrig gjort fel. Kanske för att de helt separerat sig från känslor eller reflektion. Det är exempelvis en sak att arbeta för F.W. de Klerks i valrörelsen mot Nelson Mandela, det är en helt annan att än idag benämna mannen som i många år stod för förtryck av svarta i Sydafrika som en "väldigt fin person".

Huvudbudskapet som Richard Poplak och Diana Neille vill framföra är att en del av dessa företag gör precis vad som helst för pengar och ingenting för någon tro eller ideal. Tim Bell kan prata om sin oförståelse för vänsterpolitik, men ett decennium arbetade han för de Klerk för att i ett annat röra upp rasrelationer där vita utmålades som de onda. Sydafrika exemplifierar och förkroppsligar budskapet. Priset för allt detta är demokratin.