Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det ligger många timmars rep bakom detta

"Vi kommer att spela enbart klassisk musik fast i egna arrangemang", deklarerade munspelaren Filip Jers efter att ha inlett onsdagens jazzkonsert på Dynamo i Norrköping.

"Tajt spel av Filip Jers Kvartett som överraskade mig med klassiskt och lite folkmusik", enligt recensent Tor-Björn Lyrhed.

"Tajt spel av Filip Jers Kvartett som överraskade mig med klassiskt och lite folkmusik", enligt recensent Tor-Björn Lyrhed.

Foto: Tor-Björn Lyrhed

Recension2022-11-10 13:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Musik

FILIP JERS KVARTETT

Plats: Dynamo

Datum: 9 november

Nåväl, det stämde nästan. En folkvisa i varje avdelning plus att folkviseelement aldrig var långt borta och förekom i de flesta av de klassiska styckena. Jag erkänner, jag var lite tvivlande efter det inledande stycket; ”Air” av Henry Purcell. Jag stretade emot men fick ge mig. 

Bandet började med en rytmisk fras som upprepades och försatte mig i ett suggestivt tillstånd, och sedan var jag såld! Jag drogs in i rytmen och stämningen. Arrangemangen var täta och allt satt bergfast. Det ligger många timmars rep bakom detta. William Bromanders trygga bas gav en botten för de övriga, både rytmiskt och harmoniskt.

Musikerna i bandet har turats om att arrangera. Ouvertyren ur operan Wilhelm Tell av Rossini hade basisten Bromander stuvat om för att passa en jazzkvartett. ”Lascia ch´io pianga” ur Händels opera Rinaldi hade gitarren i centrum. Imponerande spel av gitarristen Kasper Agnas. Kasper var dessutom vikarie för den ordinarie gitarristen Henrik Hallberg, Det är näst intill omöjligt att plocka ut ett par stycken som stack ut. Dock, jag fastnade för följande två; ”The Swan” från C. Saint – Saens opera ”Carnival of the Animals” och skånska ”Slängpolska efter Johan Jakob Bruun”. Vilket drag!

Trummorna rullade igång balkanrytmer och tretakten i slängpolska försatte publiken i trans. Okay, jag ger mig. Vi tar ett par till. Beethovens klassiska ”Für Elise” fick en ny dräkt. Tänk er alla som tragglat med det stycket. Blanda in lite folkmusik, ta på en flammencoklänning, ta en ros i munnen, blanda in lite spanska rytmer och krydda med svensk folkmusik! Där har ni receptet. ”Blommornas Vals” från ”Nötknäpparsviten” av Tjajkovskij fick glädjefnatt. Man kan ju undra vad för örter trumslagaren Wille Alin plockat innan han arrade de! 

Ok, när det gäller munspel kan man inte undgå att tänka på Toots Thielemans. Detta gäller även Filip Jers och hans Kvartett. Naturligtvis avslutade bandet med Toots klassiska jazzvals ”Bluesette”.  Denna hyllning orsakade säkert asgarv hos Toots däruppe på molntappen.