Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En annan typ av nördfilm

På ytan är det här en film om en framgångssaga, ett par killar från Harvard som skapade världens största sociala nätverk. På ytan kanske den även handlar om nördar och deras revansch mot samhället.

Foto: Merrick Morton

RECENSION2010-10-25 03:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Filmen börjar i en bar där Mark tar en drink med flickvännen Erica. På ett antal minuter lyckas Jesse Eisenberg få fram en ordentligt osympatisk människa som är bitter, statusbesatt och har en förmer attityd. Erica får nog, dumpar Mark och Mark bestämmer sig för att inte bara hämnas mot henne utan kvinnor i allmänhet genom en förnedrande webbsajt.

Borta är 80-talets glada nördskildringar. I The Social Network är den intelligenta nörden ilsken. Arg över att han är smart och framgångsrik men ändå inte lyckas med kvinnor. Rasande för att han har insett att inte ens pengar hjälper i jakten på en tjej. Fast det blir smärtsamt uppenbart redan i början att problemet som Mark och han gelikar har inte alls handlar om deras sociala ovana utan deras hänsynslösa sätt. Som Erica säger till Mark "en dag kommer du tro att du inte lyckas med tjejer för att du är en nörd, så är det inte, det är för att du är en skitstövel".

Under ytan handlar The Social Network alltså om vänskap och svek. Mark Zuckerberg och Eduardo Saverin var en gång i tiden bästa vänner. Det är dem två som tillsammans startar Facebook, men någonstans gror en hämndlysten känsla hos Mark mot vännen Eduardo. Zuckerbergs svartsjuka är så uppenbar att den tränger obehagligt in utanför duken. Och i den här röran kommer till slut Sean Parker, grundaren av Napster. Likt en biblisk orm lurar han in Zuckerberg i sin värld, Saverin får betala priset.

The Social Network är en berättelse med otroligt driv och mycket humor. Manuset av Aaron Sorkin (serien Vita huset) och regi av David Fincher (Fight Club) är orsaken till att två timmar flyter förbi. Dialogen är fantastisk rask. Stundtals känns överbrilijeringen som Zuckerberg kör med påfrestande och tillgjord, tills man inser att en skarp nörd förmodligen tycker om att förnedra andra på besserwissrigt manér.

Det är en ovanligt motbjudande karaktär Fincher och Sorkin har satsat på. Från första ruta till sista är det svårt att frambringa sympati för killen som kallt kasserar sin bäste vän. Eisenbergs Zuckerberg väcker inte avsky rakt igenom men han är inte långt ifrån.

Överlag är skådespeleriet imponerande, mycket tack vare casting. Jesse Eisenberg är självklar, Andrew Garfield utmärkt som den välmenande Eduardo Saverin och Justin Timberlake imponerande som den slemmige Sean Parker. En annan höjdpunkt på skådespelarfronten är Armie Hammer i rollen som tvillingarna Winklevoss, de perfekta Harvard-bröderna som hade den begynnande idén till Facebook och blev skinnade av Mark. Hans spel är i sig en orsak att se The Social Network.