Film
Anora
Cnema/Filmstaden
Regi: Sean Baker
I rollerna: Mikey Madison, Mark Ejdelsjtejn, Yurij Borisov m fl.
Betyg: 4
Sean Bakers ”Anora” är delvis rubricerad som romantisk komedi. Det är en beskrivning långt ifrån sanningen. Att ett par fattar tycke för varandra gör inte filmen romantisk. Att manuset innehåller en hel del lustigheter gör den inte till en komedi. ”Anora” är en egensinnig, livskraftig och sprakande film som börjar i ena änden och rör sig oförutsägbart till platser vi inte förutsåg. Inledningsscenerna är från en strippklubbs privata rum där unga kvinnor dansar provokativt mot (i huvudsak) äldre män. Samtidigt spelas Take Thats ”Greatest Day”. Pojkbandsmusik och explicit striptease. Krocken börjar redan där, den här filmen följer inte formuläret eller mallen för någon genre.
Anora, som kallar sig Ani, arbetar som striptease-dansör på klubben HQ. En kväll efterfrågas någon som kan ryska för en specifik kund. Vanja/Ivan är oligarkson, lite begränsad i sin engelska och redo att ha roligt. Han och Ani hittar varandra snabbt. Ivan börjar köpa tjänster av Ani även utanför arbetet, som eskort. Snabbt eskalerar relationen till någon form av knark- och sexorgie som aldrig tar slut. När de är i Las Vegas med ett gäng vänner friar Ivan och eftersom de är i Vegas går planerna att sätta i verket direkt med giftermål. När föräldrarna i Ryssland får reda på detta skickar de dit en hantlangare med följe som ska ta hand om situationen innan de själva anländer till USA. Situationen eskalerar och spårar ur rätt ordentligt hemma hos paret och Ivan flyr fältet utan någon huvudbry om sin nya fru. Det är här i filmens andra hälft, när gangstergänget och Ani letar efter Ivan, som kraften släpps lös ordentligt. Historien om den bortskämda unge mannen får kontext och bredd. Askungesagan om fattig flicka som får rik gosse får plötsligt dynamik. Plötsligt beter sig ingen som förväntat.
I huvudsak är ”Anora” en berättelse om klass och dess påverkan på människor. Ivans och Anis bakgrunder gör att de lever som i parallella universum samtidigt som de befinner sig på samma plats. Filmen är en lättsamt paketerad skildring av de rikas hänsynslöshet i relation till sin omgivning. Ivan plöjer fram genom livet med total förväntan att andra ska ta hand om efterlämnad röra. Han har kul när han relaterar till Ani, hon ser relationen med honom som en chans att ta sig ur en trängd livssituation.