Film
Knives Out
Cnema/Filmstaden
Regi: Rian Johnson
I rollerna: Ana de Armas, Daniel Craig, Toni Collette, Jamie Lee Curtis, Christopher Plummer, Michael Shannon, Chris Evans, Flaket Stanfield m fl.
Betyg: 4
Någon måste säga det, en film där Daniel Craig talar med amerikansk sydstadsdialekt har per automatik en liten njutning att erbjuda som minimum. Lyckligtvis har "Knives Out" många fler förtjänster. Rian Johnson bjuder på en ljuvlig deckarkaramell. Den är lika rolig, om inte roligare, än trailern ger sken av. Sprängfylld av citat som är lika festliga som aningen korkade. Du skrattar både med och åt rollfigurerna. Att så många skickliga spelare fyller ett galleri av olika karaktärer kanske är den främsta styrkan.
Harlan Thrombey är världens mest framgångsrika kriminalförfattare och har avlidit på sin 85-årsdag efter en fest med familj/släkt. Polisen har bett både familjemedlemmarna och sjuksköterskan Marta att närvara vid det enorma huset för att svara på frågor. Byggnaden ser, som en av poliserna säger, ut som rekvisita från "Cluedo". Barn och barnbarn håller sig lite flexibla med sanningen när de undanhåller information från poliskomissarierna. Marta däremot har en åkomma som gör att hon spyr om hon ljuger. Användbar egenskap för de som letar efter sanningen. I bakgrunden finns privatdetektiven Benoit Blanc som anlitats av en även för honom okänd uppdragsgivare. Vad som skiljer "Knives Out" något från många deckarhistorier är att vi ganska tidigt får veta mycket om det som hänt. Vilket fungerar som en egen liten användbar twist.
Överlag är skådespeleriet pricken över i. Genom medelnivå av överspel håller de en speciell energi i historien. Något inte bara skådespelarna står för utan också manuset som styr dem. Filmen är väldigt regisserad och det är i helheten som saker händer, även om detaljrikedomen är stor. Ana de Armas är den enda konstrasten till de andras härligt teatrala tillvägagångssätt. Hon står istället inte för komiken eller absurditeten utan förnuftet och värmen.
"Knives Out" framstår som "Murder On The Orient Express" regisserat av Wes Anderson. Även om filmen har en lättsam ton ligger i botten ett intressant perspektiv om vilka gränser en god människa har för att agera etiskt. Om den största kärlekens styrka, både i att göra gott och ont.