Den svenska torpeden
Cnema/Filmstaden
Regi: Frida Kempff
I rollerna: Josefin Neldén, Mikkel Boe Følsgaard, Arthur Sörbring, Lisa Carlehed, Gunnel Fred m fl.
Betyg: 3
Det finns en inneboende problematik med ”Den svenska torpeden” som somliga skulle tycka att man kan förbise. Men då hela filmens dramatik ligger i Sally Bauers livs spänning mellan mödraskap och simningspassionen faller filmen tämligen platt med den vetskapen. Än mer invänder jag eftersom regissören ändå har valt att inleda sitt verk med en text om att filmen bygger på sanna historier (det finns en passus om förändringar av dramaturgiska skäl). Ja, det fanns en simmerska vid namnet Sally Bauer. Ja, hon simmade över den engelska kanalen. Nej, hon hade inga barn när filmens händelser ägde rum. Valet har gjort historien om Bauer typisk och reducerar henne till en klassisk rollfigur i feministiska skildringar. Verklighetens Bauer var ett unikum långt innan hon skaffade barn.
En orsak till att intrigen inte håller fullt ut är att Sally framställs som en person oförstående inför sitt barns behov. Förvisso är både samhällets och familjens förväntan på henne begränsande. Samtidigt framstår Sally som karaktär egentligen relativt obekymrad över att lämna sitt barn och hänge sig åt något som skrämmer slag på honom. I stora delar av filmen verkar hennes vånda mest logistiskt än något annat.
Hursomhelst, Sally är ensamstående mamma till Lars. Fadern är en gift, dansk journalist som aldrig träffat honom. Sallys mamma och syster har åsikter om att hon väljer att simma över ödsliga hav när hon är den enda föräldern i Lars liv. Redan här överdramatiseras det något, men hållningen har tydliga förklaringar i att Sallys mamma är gravt traditionell. Sally skickas till en husmorsskola för att fås ordning på men hon kan inte hålla sig från haven.
Fotot är hisnande vackert och anpassat efter innehållets emotionella temperatur. Skådespelarna gör fina insatser och helheten håller väl. Ett annat val Kempff gjort är att inte nämna Bauers långa simkarriär, vilket ger bilden av att hon endast var ute till de fria haven för att slå rekord. Men Sally Bauer var siminstruktör redan vid tio års ålder. Hon slog diverse rekord i bansimningsgrenar. Även det här dramaturgiska valet gör Sally mindre, binder henne mer till ett hem och traditionell bakgrund, när hela hennes liv signalerar annat.