Musik
JACK VREESWIJK
Plat: Crescendo
Datum: 3 november
Sorlet var nÀstan öronbedövande i konsertlokalen. Kan tÀnka mig att samtalen handlade lika mycket om Crescendos kommande lokalbyte som den kommande konserten. SÄ presenteras Jack och hans sidewing, gitarristen Love Tholin, och en applÄdÄska möter dem.
Grunden i Jacks konstnĂ€rskap Ă€r pappa Cornelis fantastiska lĂ„tskatt, men Jack Ă€r ett barn av sin tid och uttrycket Ă€r tuffare, rĂ„are och bygger pĂ„ rock och blues. Publiken tar emot de bĂ„da med öppna armar och kĂ€rleken flödar i bĂ„da riktningarna. Cornelis âHopplös Bluesâ Ă€r ett typexempel pĂ„ bluesrocken. Det gungar gott och publiken njuter. Vi fĂ„r Ă€ven Cornelis vaggvisa till Jack, âVaggvisaâ, dĂ€r Jacks mjuka sida fĂ„r fritt spelrum. Love matar pĂ„ med bluesmĂ€ttade visor.
Det gĂ„r inte pĂ„ rĂ€ls. Jack glömmer texter och ingĂ„ngar, men publiken förlĂ„ter allt. Det mesta i lĂ„tvĂ€g denna kvĂ€ll kommer alltsĂ„ frĂ„n pappa Cornelis, men ibland dyker en oslipad diamant upp. Som âLilla Regnâ som Ă€r Jacks musik till en av Cornelis efterlĂ€mnade textfragment. Jack beskriver lĂ„ten som âgulligâ, vilket kanske kan stĂ€mma. Charmig skulle man ocksĂ„ kunna kalla den.
Norrköpingspubliken Ă€r inte frĂ€mmande för allsĂ„ng. Det visade man i Beach Boys-lĂ„ten âJag hade en gĂ„ng en bĂ„tâ Efter en kort paus visade Jack att publikgreppet var kvar. Taubes â17 balladenâ, âMördar-Andersâ, âJag ger dig min morgonâ. Den sistnĂ€mnda en av Fred Ă kerströms bĂ€sta men ocksĂ„ en av kvĂ€llens bĂ€sta tillsammans med âLasse Liten Bluesâ.
TvÄ extranummer annonserades och publiken tog tacksamt emot och visade sin uppskattning genom lÄnga och kÀrleksfulla applÄder. Nu ÄterstÄr bara en konsert, minneskonserten för Nisse Sandström, och sedan bÀr det av till de nya konsertlokalerna i Hallarna. Hoppas att de innebÀr en nystart för Crescendo.