Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Träffsäker dialog i relationsdrama

Stark japansk relationsdrama i tre delar.

Ur filmen Tillfälligheter och fantasier.

Ur filmen Tillfälligheter och fantasier.

Foto: Pressbild

Recension2022-05-02 18:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

Tillfälligheter och fantasier
Cnema
Regi: Ryûsuke Hamaguchi
I rollerna: Kotone Furukawa, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori Hyunri Lee, Ayumu Nakajima m fl 
Betyg: 4

De flesta i Sverige kanske inte vet vem Ryûsuke Hamaguchi är. Däremot har hans senaste "Drive My Car" intresserat delar av biopubliken. Det tre timmar långa dramat vann en Oscar-statyett för bästa utländska film. "Tillfälligheter och fantasier" vann Silverbjörnen på Berlins filmfestival och är på en del sätt dess motsats. Kortare speltid som styckas upp i tre delar, tre novellfilmer kan man säga. Röda tråden är vuxet drama om mellanmänskliga relationer. Japanska regissörer brukar briljera i genren, Hamaguchi är på intet sätt ett undantag.

I den första har vi vännerna Meiko och Gumi i en lång konversation i bilen hem. Något tillgjort märks hos Meiko och efter en stund märks att hennes min handlar om hennes upptäckt att Gumis historia om den magiske man hon träffat handlar om Meikos ex. När bilen släppt av Gumi åker Meiko till exet för att röra om i grytan. Eller? Inte ens Meiko vet vad hon själv vill fullt ut men uppenbart är att hon slits mellan vilja att även postrelation förstöra för exet och att fortsätta vara en vän som inte står i vägen för den nya kärleken. Scener med långa sekvenser av konversation är många och nästintill meditativa. Det är som om Hamaguchi säger att han vet vilken tid vi lever i men ber tittaren strunta i det. Istället får vi fördjupning. Novellen som följer har en liknande, kittlande nerv där en ung student som underkänns av sin professor vill att hans kk hämnas honom genom försök att förföra läraren i fråga. Han är en respekterad och framgångsrik författare, hon väljer att läsa upp ett erotiskt parti från hans roman. Hon stänger dörren, han öppnar den ideligen för att kväva all risk för missuppfattningar. När han inte faller i fällan ökar hennes uppskattning. Sista delen av "Tillfälligheter och fantasier" är en nedtrappning där inte hämnden utan hjälpen är i centrum. Två kvinnor stöter på varandra av en tillfällighet och tror att den framför dem är någon annan. Förväxlingsdrama av oväntad sort.

Hamaguchis filmer är väldigt informationsrika och tåls att tittas på flera gånger. Mellan de stillsamma samtalen, deras enorma konsekvenser och känslorna som reser emellan individer finns guldkorn i behov av att marineras mellan varven. Allt som oftast är det träffsäkert här.