Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Brölfest i oavsiktligt parodisk maskulinitetsfest

Testosteronstinn historia är för tunn och bitvis tråkig.

Alexander Skarsgård i The Northman.

Alexander Skarsgård i The Northman.

Foto: Aidan Monaghan

Recension2022-04-19 14:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Film

The Northman
Cnema/Filmstaden 
Regi: Robert Eggers
I rollerna: Alexander Skarsgård, Claes Bang, Nicole Kidman, Anya Taylor-Joy, Ethan Hawke, Willem Dafoe, Gustav Lindh m fl 
Betyg: 1.5

Det finns en scen i "The Northman" där traditionella antaganden om kvinna i nöd som koncept får sig en omskakning. Klassisk hjälte som ska rädda en stackare får mothugg. Scenen är filmens enda med någon form av originalitet. Berättelsen från nordisk medeltidslegend och ska ha inspirerat Shakespeare att skriva Hamlet. Men existentiella funderingar dränks i machoparad utan dess like. Det är smått parodiskt hur många gånger diverse män och pojkar står och vrålar nästan utan orsak. Visste jag inte bättre hade jag trott att den är framtagen för den generation av män som sörjer att "män inte får vara män". Som tittare kan du krysta fram kritik från regissören mot maskulinitetsnormer. I vilket fall du kan börja se varenda hjärndöd skildring av slagsmål som intern kritik.

Amleth är en oskuldsfull pojke när hans farbror Fjölnir mördar fadern tillika kungen Aurvandil. Innan dess har far och son hunnit med en maskulinitetssession där de släppt gaser och talat med vålnader. Fjölnir befaller sina hantlangare att även döda pojken men prinsen undkommer, med ett tydligt livsmål. Hämnas sin far, rädda sin mor, döda Fjölnir. Åren går och den väna pojken har blivit till ett muskelpaket bland vikingar i Alexander Skarsgårds skepnad. När vikingarna tagit över en by får han höra att hans odåga till farbror förlorat kungariket och är fårherde på Island. Amleth låtsas vara en slav och går ombord båt med slavar för att skeppas dit. Liksom Hamlet är Amleth besatt av syftet han närt en livstid. På Island faller han för slaven Olga men inget stoppar honom från vägen han måste vandra. Han uttalar själv att det står mellan kärleken till de nära och hatet farbror. Sådana betänkanden får millisekunder innan vi är tillbaka på vrål och hot mot allt omkring dem i en repetitiv cykel. Det hela förbättras såklart inte av att alla bryter på någon form av "nordländska" samtidigt som de talar engelska.

Eggers senaste film var den smått vidriga "The Lighthouse" vars motbjudande scener balanserades av någon form av djup. För det mesta är "The Northman" en absurd drift eller hyllning till giftig maskulinitet. Karaktärerna framstår för det mesta som karikatyrer. Okej vi fattar ni kan bröla.