Teater
Sån jävla otur!
Ken Akter
Teater Bråddgatan 34 arrangerat av Riksteatern
Medverkande: Lina Petersén och Conny Petersén
Publik: Fullsatt (cirka 60 platser)
Betyg: 4/5
För den som inte vet är Ken Akter ett fenomen på sociala medier där maskulina stereotyper och manliga föreställningar om jämställdhet lyfts upp till ytan via komiska sketcher. Det finns vissa sorters män som skulle behöva se den för att få en obehaglig igenkänning om hur deras resonemang låter när de är tillspetsade till orimlighet. Sådana personer finns inte på plats på Teater Bråddgatan 34 när ”Ken Akter” gör en glimrande föreställning. Istället är det i huvudsak kvinnor som med bitter igenkänning skrattar sig igenom sketcher om män som anser att de behöver ta mer plats i jämställdhetsfrågan och män som känner att de får för mycket krav på sig av sina kvinnliga partners.
Lina Petersén är kvinnan bakom Ken och hon gör karaktären med en obehaglig precision. Det är karikatyrartat och överdrivet men på intet sätt främmande. De flesta har träffat sådana här män som anser att orättvisan ligger i deras famn för att ingen kvinna vill vara med dem. I början av showen käbblar ”han” med regissören Conny om sin projektbeskrivning. Varför finns inte helikoptern här? Var är hästen hon kluddrat på baksidan av kompendiet? Sedan kommer första karaktären in, någon form av självhjälpsguru som ska ge föreläsning i konsten om jämställdhet och kvinnors förträfflighet. Han följs upp av en tuff, matlagande typ som slänger ingredienser vilt omkring sig. Sedan kommer några andra typer som stand-up-komikern, gymkillen och så vidare. Diverse kända män som gjort sig antingen skyldiga eller blivit anklagade får sig kängor, exempelvis Paolo Roberto och Göran Lambertz. Det är kränkta män som hittar sin plats på scen för att tala om oturen med att göra fel och att de borde ursäktas bara för att de vill göra gott.
Medan Conny används som verktyg för diverse olika sketcher står Lina i centrum och fullkomligt briljerar. Hon håller inte tillbaka något från de videofilmer hon delat på sociala medier och är elektrisk som den mycket frånstötande och enerverande Ken. Jag försöker hitta Lina därunder för att slå av udden av känslan som uppstår med en sådan man i min närhet, men hon har blivit Ken. Hon sparkar hårt med sin känga mot maskulina normer och ställer rättmätiga krav på de som klänger sig fast vid normerna. Synd att de inte är på plats.