Film
The Kings Of The World
Cnema
Regi: Laura Mora Ortega
I rollerna: Carlos Andrés Castañeda, Braihan Acevedo, Cristian Campaña, Cristian David, Davison Florez m fl.
Betyg: 4
Vad ”The Kings Of The World” framför allt visar är att du kan följa oskrivna regler och mallar utan att din film blir tråkig. Laura Mora Ortegas tragiska drama följer en viss form men griper ändå tag om dig som tittare, på ett smärtsamt sätt. Så visst har jag sett en del av dragen tidigare. Amatörskådespelare/barn som briljerar i allvarsamma filmer. Autentisk skildring där skönhet hela tiden varvas med ”ruffiga” miljöer och skrämmande beteende. Samtidigt finns något ömsint som stannar kvar längre än våldsamheten och brutaliteten. I sina bästa stunder talar regissören verkligen till en.
Rá är en 19-årig colombiansk gatupojke som plötsligt får lite tur i knät. Via en process där regeringen ska återlämna stulet land ärver han mark som skulle tillhört mormor. Tillsammans med några andra gatubarn börjar han en lång vandring för att ta sig till marken. Längs vägen, liksom hur det varit hemma, kommer diverse olika personer som vill skada dem, utnyttja dem. Drömmen om en framtid i frihet motiverar pojkarna att fortsätta. De längtar efter en tillvaro där de kan vara fria från att behandlas illa. Ordet respekt förekommer flera gånger, när de väl har marken är de fria från andras förtryck. Tänker de, så enkel är självklart inte verkligheten. Däremot finns något hoppingivande i att de inte förlorat förmågan att drömma.
”The Kings Of The World” har en poetisk stil där både bildspråk och manus samspelar. Den är både förankrad i verkligheten och drömmer sig bort. Allt från inledningen med Rá på en vit häst, till de dimmiga landskapen till närbilder på pojkarna. För det mesta en nedtonad skildring som ibland brinner till i form av våld både mot och mellan pojkarna. David Gallegos enorma foto är en tydlig part i filmen. Slående vyer varvas med fokus på människorna. Stundtals finns något sagolikt över den här berättelsen, om vi tänker på sagor långt innan Disney modifierade dem.
Filmens kritik är inte enbart av det colombianska samhället och dess normer utan en farlig manlighet som slukar pojkarna. De utsätts för maskulint våld men skickar det vidare i sin tur. Av sådana skäl är det en svårsmält film som inte ger särskilt mycket respit eller andningspauser.