Som besökare pĂ„ Bonniers konsthall i Stockholm Ă€r det svĂ„rt att inte direkt slĂ„s av den tekniska skicklighet som prĂ€glar Ann Böttchers mĂ„nga teckningar av granar i olika skepnader â och med olika symbolvĂ€rde â som pryder lokalens vĂ€ggar.
För betraktaren ser de minutiöst utförda teckningarna ut att krĂ€va full koncentration och en enorm dos tĂ„lamod av utföraren â men Ann Böttcher beskriver dem snarare som ett meditativt tidsfördriv.
ââDet var sĂ„ tecknandet började för mig â som ett slags paus, dĂ€r jag kom in i ett lugnare sinnestillstĂ„nd. Och visst Ă€r teckningarna detaljerade, men jag mĂ„ste inte koncentrera mig för att de ska bli botaniskt korrekta. Jag ser dem som ganska abstrakta, sĂ€ger hon till TT.
UtstÀllningen spÀnner över 20 Ärs konstnÀrskap och innehÄller utöver de kÀnsliga blyertsteckningarna Àven textila verk och installationer. Och att göra ett slags bokslut över ett yrkesliv som i högsta grad fortfarande pÄgÄr har ocksÄ varit ett tillfÀlle till eftertanke, sÀger Ann Böttcher.
ââDet kĂ€nns mĂ€rkligt att tala om en retrospektiv â jag ser snarare det hĂ€r som en chans till ett slags hopsamling. Och det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag kĂ€nner mig friare nu â men jag har fortfarande kvar en massa verk i huvudet.
Granen central
Skogen, och dÄ sÀrskilt granen, har en central plats i Ann Böttchers bildvÀrld och en stor del av hennes konstnÀrskap har Àgnats Ät att undersöka och utforska granen som symbol i svensk kulturhistoria. Och skogen har ocksÄ alltid haft en viktig plats i den svenska konstnÀrens liv.
ââJag vĂ€xte upp pĂ„ en liten ort i SmĂ„land, dĂ€r den gamla skogen fanns precis utanför fönstret. DĂ€r hade jag en favoritgran, och nĂ€r det en dag blev dags att hugga ned skogen försökte jag övertala skogsarbetarna att Ă„tminstone lĂ€mna mitt favorittrĂ€d, men det gjorde de inte. Och jag tecknade ofta trĂ€d, och Ă€ven kalhyggen, berĂ€ttar hon.
2006 inleddes en ny fas i Ann Böttchers skapande, dÄ hon Àven började arbeta textilt, framförallt i skandinavisk vÀvteknik- Och ett verk som har en central placering i utstÀllningslokalen Àr "Resan och hamnen" ("à terbrukerskan"), som vanligtvis hÀnger pÄ gymnasieskolan Vipan i Lund.
Byggnaden rymde tidigare Vipeholms sjukhus, dÀr patienter med olika typer av funktionsvariationer i ett mycket kontroversiellt experiment matades med en sÀrskilt klibbig kola i syfte att utreda uppkomsten av karies. Och att skapa ett offentligt verk till en plats med en sÄ mörk historia var svÄrt, berÀttar Ann Böttcher.
ââDet Ă€r en vĂ€ldigt laddad plats och eleverna som gĂ„r dĂ€r vet inget om historien, sĂ„vida ingen har berĂ€ttat nĂ„got för dem. Men jag visste redan frĂ„n början att jag ville göra ett abstrakt textilt verk. Och vad gĂ€ller Vipeholm tycker jag ocksĂ„ att det Ă€r dags att staten utlyser en tĂ€vling för nĂ„got slags minnesmĂ€rke.
Tyskt arv Ă„terkommande tema
UtstĂ€llningens senaste verk kretsar kring Ann Böttchers tyska arv, ett Ă„terkommande tema som skildras och problematiseras i hennes konstnĂ€rskap. Men enligt Böttcher kunde verket, som bland annat bestĂ„r av bronsavgjutningar av hennes tyskfödde pappas öra, ögonlock och panna â inramade av de gardiner som fanns pĂ„ fabriken dĂ€r han arbetade â lika gĂ€rna ha varit det första under hennes karriĂ€r.
ââPĂ„ ett sĂ€tt Ă€r det ett slags utgĂ„ngspunkt. Det utgĂ„r frĂ„n nĂ„got vĂ€ldigt personligt. Men det har ocksĂ„ att göra med vem jag Ă€r som person, att jag kĂ€nner dĂ„ligt samvete och skuld Ă€ven om jag nu har kommit sĂ„ lĂ„ngt att jag vet att jag inte behöver göra det, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââMin pappa har gĂ„tt vidare, men minnena finns kvar i kroppen. Och man kommer inte ifrĂ„n sina sinnesintryck. Jag har försökt att förstĂ„ hans minnen och kĂ€nslor â det Ă€r det installationen handlar om. Och jag har kommit sĂ„ nĂ€ra jag kan.