- Jag hade hennes ansikte framför mig medan jag skrev, säger Doillon.
Lola Doillons "I dina händer" kan på ses som en variant av det så kallade Stockholmssyndromet - fenomenet där fångar får en vänskapsrelation till sina fångvaktare. I Doillons film kidnappas en kvinna, utan att vi vet varför, av en man och under fångenskapen börjar varmare känslor uppstå mellan dem.
Doillon, som också regisserat, jobbade intimt tillsammans med sina skådespelare Kristin Scott Thomas och Pio Marmai under förberedelserna.
- Vi gjorde allt som en trio, vi gick igenom manuset, vi gjorde ändringar, säger Doillon.
Scenerna filmades sekvens, vilket betyder att de togs i den ordning de skulle komma i filmen. En arbetsmetod som enligt Doillon är viktig för att kunna förstå utvecklingen både i historien och hos karaktärerna. Största delen av filmen utspelas i ett enda rum och med bara två skådespelare. Doillon tycker det är ett utmärkt sätt att arbeta.
- Det är mycket mer bekvämt. Det är ingenting som stör, det är lättare att få saker och ting gjorda, det är bra stämning.
noje@ttspektra.se
Bildtext 1: Lola Doillon.
Foto: Lionel Cironneau/AP/Scanpix
Bildtext 2: Kristin Scott Thomas.
Foto: Jacques Brinon/AP/Scanpix
Bildtext 3-4: "I dina händer" har svensk premiär den 8 juli.
Foto: Atlantic Film
//bilder:3