Utställningen "Inre hamnen – platsen och konsten" stod klar i höstas lagom till det att Konstmuseet tvingades stänga på grund av pandemin. Då ingen kunnat se den får utställningen stå kvar över Kulturnatten den här hösten.
– Det är ett stort intresset för Inre hamnen i sig som stadsdelsprojekt, men det finns också ett intresse för konsten som ska bli där. För Norrköping är det en jättesatsning att vi går in med fem konstprojekt, säger Mattias Åkeson, intendent för offentlig konst.
Efter en upphandling var det fem konstnärer som fick uppdrag. De kom in i ett tidigt skede, och har vid skissarbetet samarbetat med landskapsarkitekter. Processen med att ta fram de slutgiltiga skisserna rullade över ett års tid.
Här visas fyra av konstprojekten, varav de flesta ska stå klara 2023, det femte har en annan tidsplan. Michael Johansson, som fått Kanontorget på sin lott, kallar sitt projekt "5x5", med utgångspunkt i de pentagonformer som finns där i sittmoduler. Han ska göra fem skulpturer, varav en på andra sidan vid Tullhuset. Johansson bygger upp tredimensionella verk, ramverk, av långsmala vardagsföremål, som ska härleda till hamnen som arbetsplats och den blivande boendemiljön.
Aleksandra Stratimirovic gör ljusskulpturer i form av stora lanternor eller skeppslyktor längs promenadstråket vid de nya kanalerna. Hon har hämtat inspiration vid besök i Stadsarkivet, och Stadsmuseets magasin. Här hittade hon även tapetrester som konstnären Fritz Grahn, som hade sin ateljé på Saltängen, samlat vid rivning i kvarteret på 60-talet. Formelement därifrån använder hon i en laserprojektion, som tecknar mönster på kajväggen vid Pixeltorget.
I etapp två av Inre hamnen finns en spårdragning som kallas diagonalen, och som ska bli ett gång- och cykelstråk. Här ska Peter Johansson och Barbro Westling sätta ut höga, vridbara skulpturer, som markörer på en farled, i projektet "Jollybobs", som knyter an till en sång av Lasse Dahlquist.
Åsa Jungnelius kallar sitt projekt på södra kajen och vid Sylten för "Den nya världsutställningen", med en blinkning till konst- och industriutställningen 1906 i Norrköping. Då det är mer oklart vad som ska hända på södra kajen blir hennes projekt av mer temporär karaktär, med paviljonger, tankar kring hållbarhet, och stadsodling där industrispåret i dag går längs Hamnbron.