Som dekormålare har Bengt Johansson under många år arbetat på stadsteatrar runt om i landet, bland annat i uppväxtstaden Malmö, Göteborg, Uppsala och Norrköping.
– Nu är det eget måleri som gäller, men bakgrunden har färgat både motiv och teknik. Måleriet är berättande och på teatern jobbar man mycket på golvet eller har arbetsbänk, istället för staffli.
Konsthistoriska blinkningarDen egna konsten rymmer flera konsthistoriska referenser, bl a till banbrytande modernister som Piet Mondrian och Kazimir Malevitj. En tolkning av den senares Svart kvadrat på vit botten finns i utställningen.
– Jag är fascinerad av Malevitj väg fram till den målningen – med den frustration han sökte det definitiva. Men jag kan ändå vara skeptisk mot modernismens utopiska tankar och dogmatiska resonemang.
I den lekfulla målningen Dancing cheek to cheek är konstnärens idé att låta konstikonerna Piet Mondrian och Jasper Johns sammanstråla med dansparet Fred Astair och Ginger Rogers. Paret dansar genom mondrianska färgfält och linjer, men den måleriska ytan är inte plan, utan har en struktur som påminner om den tjocka ytan hos Jasper Johns konst.
Återkommande figurerFlera motiv återkommer – bl a den ömsinta silhuetten av en far och dotter som håller varandra i handen, men också en formen av en hyena. Utställningsaffischen visar Lera och kött, 2010, en målning som möter besökarna i trappan och anspelar på hur vi läser bilder. Ett mönster av vita och röda skiftningar kan tolkas olika, beroende på formen som i bilden har konturen av en hyena eller en serie keramikskålar.
– Formen bestämmer om vi ser det som kött eller lergods med patina. Vi ser vad vi vet. Det handlar om ögats makt, säger Bengt Johansson.
"Ett avstamp"Under några terminer har Bengt Johansson undervisat om modernismen på Linköpings universitet. Men under senare år har han även varvat måleri med arbete som kyrkovaktmästare i Rönö och Östra Ny, där han är bosatt. Utställningen sker på eget initiativ i Konstforums lokaler, omfattar ett 60-tal verk och har formen av retrospektiv som spänner över de senaste sex åren.
– Det här är ett avstamp, en början på något nytt. Det kändes frustrerande att ha så mycket hemma. Jag började rota bland grejerna och tycker att om det håller för mig efter ett antal år, då är det en kvalitetsstämpel.
Bengt Johansson tidigare ställt ut på Galleri Krister i Norrköping och på Gubbens Trädgård under kulturnatten 2006.
Utställningen har vernissage idag, lördag, och pågår till den 31 augusti.