Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tog scenvägen in i bildkonsten

Bengt Johanssons väg in i bildkonsten gick via teatern.– Mitt universitet har varit dekorateljéer. Jag har lärt mig av scenografer och kollegor, säger konstnären.Nu ställer han ut ett 60-tal verk i en retrospektiv på Konstforum.

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2014-08-16 09:01

Som dekormålare har Bengt Johansson under många år arbetat på stadsteatrar runt om i landet, bland annat i uppväxtstaden Malmö, Göteborg, Uppsala och Norrköping.

– Nu är det eget måleri som gäller, men bakgrunden har färgat både motiv och teknik. Måleriet är berättande och på teatern jobbar man mycket på golvet eller har arbetsbänk, istället för staffli.

Konsthistoriska blinkningar

Den egna konsten rymmer flera konsthistoriska referenser, bl a till banbrytande modernister som Piet Mondrian och Kazimir Malevitj. En tolkning av den senares Svart kvadrat på vit botten finns i utställningen.

– Jag är fascinerad av Malevitj väg fram till den målningen – med den frustration han sökte det definitiva. Men jag kan ändå vara skeptisk mot modernismens utopiska tankar och dogmatiska resonemang.

I den lekfulla målningen Dancing cheek to cheek är konstnärens idé att låta konstikonerna Piet Mondrian och Jasper Johns sammanstråla med dansparet Fred Astair och Ginger Rogers. Paret dansar genom mondrianska färgfält och linjer, men den måleriska ytan är inte plan, utan har en struktur som påminner om den tjocka ytan hos Jasper Johns konst.

Återkommande figurer

Flera motiv återkommer – bl a den ömsinta silhuetten av en far och dotter som håller varandra i handen, men också en formen av en hyena. Utställningsaffischen visar Lera och kött, 2010, en målning som möter besökarna i trappan och anspelar på hur vi läser bilder. Ett mönster av vita och röda skiftningar kan tolkas olika, beroende på formen som i bilden har konturen av en hyena eller en serie keramikskålar.

– Formen bestämmer om vi ser det som kött eller lergods med patina. Vi ser vad vi vet. Det handlar om ögats makt, säger Bengt Johansson.

"Ett avstamp"

Under några terminer har Bengt Johansson undervisat om modernismen på Linköpings universitet. Men under senare år har han även varvat måleri med arbete som kyrkovaktmästare i Rönö och Östra Ny, där han är bosatt. Utställningen sker på eget initiativ i Konstforums lokaler, omfattar ett 60-tal verk och har formen av retrospektiv som spänner över de senaste sex åren.

– Det här är ett avstamp, en början på något nytt. Det kändes frustrerande att ha så mycket hemma. Jag började rota bland grejerna och tycker att om det håller för mig efter ett antal år, då är det en kvalitetsstämpel.

Bengt Johansson tidigare ställt ut på Galleri Krister i Norrköping och på Gubbens Trädgård under kulturnatten 2006.

Utställningen har vernissage idag, lördag, och pågår till den 31 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!