Svenska med både humor och allvar
Igår öppnade utställningen Svenska för invandrare på fotogalleriet Hyllan på Arbetets museum, där fotografen Stéphane Chabrier har följt några vuxenelever i språkundervisningen.
Fotografen Stephane Chabrier som själv läst svenska för invandrare har följt vuxenelever på Åsö vuxengymnasium som möts i viljan att få nyckeln till det svenska samhället - språket.Foto: Titti Olovsson
Foto: Titti Olovsson
Sedan 2007 är Stéphane Chabrier bosatt i Sverige och han har själv läst svenska för invandrare på Åsö vuxengymnasium. Efter sin egen tid på skolan återvände han för att genomföra fotoprojektet med följa några vuxenelever i språkundervisningen i två sfi-klasser. - Första tiden i ett nytt land är ofta positiv, men efter ungefär sex månader kommer kulturchocken med stress och trötthet på grund av språket och skillnaderna, säger han. - Men bilden av sfi-undervisningen är ofta väldigt idealiserad, man ser leende människor över böckerna på bordet. Mitt syfte var att skildra undervisningen inifrån systemet och få med både upp- och nedgångarna. Hopplöshet
I utställningen nyanseras bilden av sfi, svenska för invandrare. Ett spirande och sprittande kunskapens träd i korridoren kan ställas mot bilder som utstrålar trötthet och hopplöshet till exempel av den gråtrista skolan med en smältande snöhög eller Maciej från Polen som lämnat språktragglandet för att en stund vila huvudet i boksidorna. Bildsviten inleds symboliskt med en skoldörr med en handskriven skylt om sfi och avslutas med en bild av en kille i Sverige-tröja som får personifiera viljan att totalintegreras i samhället. - Jag fick idén av en kille från Irak som så gärna ville vara svensk att han blonderade håret. Men just han ville inte synas på bild. Det var många som av olika skäl avböjde att vara med. Ljudspår
Bildmaterialet har också kompletterats med ett ljudspår, där Stéphane Chabrier klippt det autentiska materialet och förändrat betydelsen för att överraska men också visa på kulturskillnader och missförstånd. Chabrier har tidigare blivit publicerad i Dagens Arbete och ställt ut på Galleri Ikon i Stockholm, där han bland annat intresserat sig för arkitekturen som propagandamedium i Sovjetunionen.
Fotnot: Utställningen på Arbetets museum visas till och med den 11 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!