Det är välfyllt i Café Gycklaren när Östgötatatern presenterar sitt program för spelåret 2016/2017. Här finns representanter för samtliga uppsättningar men naturligtvis också teaterchefen Johan Celander samt Pia Kronqvist som helt nyligen tillträdde vd-posten för nybildade Scenkonstbolaget.
Den 2 september har pjäsen Ensam premiär i Linköping (den har redan spelats i Norrköping) Stycket är skriven av Alfhild Agrell och är en avlöpare av "Spetsprojektet".
– Där hittade vi mycket intressant dramatik skriven från slutet av 1800-talet till början av 1900-talet av kvinnliga dramatiker. Det här är lite i Ibsens anda men med mera spets, säger Johan Celander som beskriver det som en mor-dotterrelation där modern står i centrum.
I Norrköping startar spelåret med en mustig musikalkomedi i Broadwayformat: La cauge aux folles som har premiär den 1 oktober. En del av ensemblen bjuder också på ett musikaliskt smakprov från föreställningen: "Lite mer mascara" där Richard Carlsohn ger prov på fin sång.
La cauge aux folles anses viktig i och med att det handlar om en musikal som visar fram homosexualitet på ett positivt och självklart sätt, något som regissören Mattias Carlsson skriver under på.
– Jag brinner för den här föreställningen. Det är en av de stora upplevelserna jag haft när jag såg den gamla uppsättningen här på Östgötateatern. Det gjorde min egen komma ut-process mycket enklare, berättar Mattias Carlsson som vill framhålla att musikalen framförallt berör generella frågor.
– Det handlar om kärlek och är också ett familjedrama.
I början på nästa år bjuds det på en riktig klassiker, nämligen "Misantropen" av Moliére som skrevs för 350 år sedan i år.
– Det säger något att pjäsen fungerar som en spegel av vår egen tid. Men det är nedslående att mänskligheten inte blivit ett dugg bättre på alla dessa år, säger Östgötateaterns Johan Huldt som beskriver pjäsen som ett karaktärsdrama som handlar om den välpolerade bilden vi vill visa omvärlden kontra osäkerheten och skörheten som alla har.
– Den träffar bra i dessa tider av Instagram och Facebook.
Östgötateatern kommer också att ge pjäsen "Dissekering av ett snöfall" skriven av den nya ledamoten i Svenska akademien Sara Stridsberg.
– Det är ännu en mix av 1600-tal och nutid, här står drottning Kristina i centrum och pjäsen handlar om att få vara den man är, säger Pontus Plaenge som regisserar.
Säsongen avslutas i april med komedin "Bra människor" ett samarbete med Riksteatern, även denna pjäs rör sig kring teman som identitet, makt och vanmakt.
– Jag tycker att vi har en rik och omväxlande repertoar i år och jag är väldigt glad över att vi spelar Moliére igen, säger Johan Celander som ser det som viktigt att bjuda abonnenterna på denna bredd.
– Det berikar också skådespelarna att växla mellan musikaler och smalare pjäser, det är utvecklande.