Speglar i svart-vitt
Lätta fotografier som spelar på en variationsrik gråskala och speglar skiftande känslolägen. Det visas i Mellan två hem, en utställning av fotograf Cecilia Joachimsson på Arbetets museums galleri Hyllan.
Foto: Kjellberg Anita
Till en början var Cecilia Joachimssons mål med fotoprojekt Mellan två hem att göra en dokumentation av de känslor och intryck som drabbade henne på resvägen mellan hemstaden Norrköping och den nya hemorten Stockholm, där hon i dag är verksam som fotograf och retuschör. - I vilken riktning jag än färdas säger jag att jag "åker hem". Men utställningen här handlar mindre om geografiska platser - och mer om olika emotionella tillstånd, säger Cecilia Joachimsson. - I projektet har jag tittat inåt och tillbaka på en tid som varit. Sedan har jag hittat en liknande känsla i landskapen och tingen. Cecilia Joachimsson var tidigare verksam inom finansvärlden. Men livet kom att förändras när hon drabbades av ryggproblem och blev sjukskriven. "Mer personligt"
Det är bakgrunden till att hon istället satsade på fotografi - ett val hon inte ångrat. I fjol tog hon sin examen vid yrkeslinjen för fotografi och digital bildbehandling vid Fotoskolan i Stockholm. - Jag har fotograferat pingisspelande pensionärer och hundar inom utbildningen. Men jag ville göra något mera personligt och ge uttryck för det jag hade inombords, berättar hon. - Det var en jobbig tid och arbetet med projektet blev en ventil för mig. Det var befriande att få ge uttryck för det jag bar på och jag arbetade väldigt metodiskt med min otympliga mellanformatskamera. Soffan symbol
Fotografierna är grupperade i serier med landskap, ting och porträtt som tycks höra samman, och tanken är att betraktaren utifrån dem ska kunna forma sina egna berättelser. Bilderna är utskrivna på ett handgjort papper och ger ett naket och omedelbart intryck. Mellan två hem har tidigare visats på Galleri Dobre och Enskida Galleriet i Stockholm, men innehållet har successivt förändrats bland annat har materialet försetts med självporträtt. - Till en början ville jag inte ha med självporträtt. Jag upplevde det litet jobbigt och använde istället soffan som en symbol för mig själv. Den har jag tagit massor av bilder av och släpat runt i landskapet - i vassruggar, på åkrar och kullar, ler Cecilia Joachimsson. - Men självporträtt var inte så farligt som jag trodde och jag tycker blandningen av bilder här fungerar bra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!