Slutgrubblat
Idag är det vernissage för utställningen "Till bords med en åsna" av konstnären Jonas Elfverson på galleri Kronan. - Det är en berättelse om tystnad, säger Jonas Elfversson.
Jonas Elfverson har levt med historien bakom installationen i elva år. Att nu få ge utlopp för sina tankar i en utställning ser han som en befrielse.
Foto: Kjellberg Anita
- Jag tycker mig se en artistisk duell mellan de två konstnärerna. En duell som verkar ha pågått under hela deras livstid, säger han.Bland annat har Jonas Elfverson hittat oupptäckta likheter mellan Rembrandts Nattvakten och Velázquez Bredas kapitulation. - Det handlar om hur de båda konstnärerna valt att placera människor och symboler i sina målningar. Tittar man noga är de fascinerande lika varandra, säger han.Elfversons tror att konstnärernas duell tagit avstamp i den grekiska mytologin om Kung Midas förhastade dom i ett tvistemål mellan gudarna Pan och Apollo - om vem som spelade vackrast musik.- Kung Midas valde Pan och därför gav Apollo honom åsneöron. Tittar man tillräckligt länge på Rembrandts målning Betavernas trohetsed så kan man i kungens krona se ett par åsneöron, säger han.Enligt Jonas Elfverson blev det också utställningens kärna.- Den här berättelsen har uppfyllt mig under så lång tid. Att väva ihop barockens mästerverk har nästan fått mig att känna mig som Midas frisör - den enda som visste att kungen hade åsneöron under sin krona, säger han.Talande tystnad
Tystnaden som Elfverson eftersträvar är resultatet av elva års analys och akademisk förklaring till de båda konstnärernas kopplingar.- Sökandet blev nästan till en besatthet och upptog för mycket tid. Den här installationen är mitt sätt att återge berättelsen, fast på ett tyst vis, säger han.